Gebruik van "of" om dezelfde flow met meerdere schakelaars te kunnen bedienen

Misschien is het heel simpel maar het zou toch eenvoudiger moeten kunnen dan ik heb gemaakt.

Ik heb een flow waar alle lampen uitgaan op de begane grond. En diezelfde flow wil ik met meerde schakelaars (klik aan klik uit) kunnen bedienen. Nu heb ik de flow een aantal keren gedupliceerd en de conditie van de eerste kaart aangepast aan de uitknop van deze de desbetreffende schakelaar. Maar logischer zou zijn dat de optie “of” gekozen kan worden i.p.v. “en”. Want dan hoef ik de flow maar 1 x te maken en vooral bij het aanpassen als er lampen bijkomen is het makkelijker.

Maak een advanced flow, zet daar alle ‘DAN’ in en meerdere ‘ALS’ ervoor als trigger. Elk van de triggers zal de ‘DAN’ reeks uitvoeren…

versimpeld voorbeeld :

1 Like

de ALS knop vervangen door: deze flow is gestart. Deze noem je ***

Voor elke knop een flow maken: ALS knop is ingedrukt, DAN start flow ***

Nu moet je nog wel tig flows maken, maar als er een lamp of iets dergelijks wijzigt, hoef je alleen de flow *** aan te passen.

Je kunt ook eens naar de advanced flows kijken, daar kan sowieso veel meer. Met een ANY-kaart daar kun je precies maken wat je wilt.

2 Likes

Hi Thunder, dank voor je supersnelle reactie. En dat is inderdaad ook een optie gebruik te maken van één flow zodat je die bij een aanpassing alleen maar hoeft te wijzigen. Maar ik begrijp niet dat ze de “of” functie niet hebben ingebouwd. Ik dacht misschien kan ik die niet vinden want ik vind dat veel logischer. Maar thanks anyway voor het meedenken.

Die is er wel, dan moet je een DAN maar naar beneden trekken en dan komt ‘ie te voorschijn.

Dat is een OF bij de THEN, de vraag gaat over een OF bij de IF. Snap je het nog :grinning_face:

Dat gaat op dezelfde manier. Tweede AND kaartje aanmaken en naar beneden trekken. Dan wordt het een OR kaartje, als je begrijpt wat ik bedoel :grin:

1 Like

De of functie kan in standaard flows alleen in de conditie, wat je wilt zijn verschillende triggers maar die zijn er alleen in advanced flows.

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Ik denk dat je de WHEN bedoeld.

1 Like

Nee, ik bedoel niet WHEN maar i.p.v de EN bovenaan moet het OR worden zodat ik daar meer aanknoppen van andere schakelaars kan toevoegen.
Waar het om gaat is dat als ik de uit-knop van de ene schakelaar in druk OF de uit-knop van een andere schakelaar OF de uit-knop van nog een andere schakelaar de flow kan starten.
Nu heb ik de FLOW gedupliceerd voor elke schakelaar. En dat uiteraard ook voor AAN . Zo krijg ik wel erg veel flows.

Heb je mijn reply over advanced flow gezien ? Dat is nl wel de meest handige oplossing…

Die EN hoort niet bij de ALS.

Het schema isvolgt opgebouwd:

ALS(WANNEER) de zon ondergaat

EN de lamp is uit

DAN zet de lamp aan.

Je kunt hier maar één startvoorwaarde (trigger) bij ALS opgeven. In advanced flows kun je meer dan een startvoorwaarde naar een en dezelfde vervolgkaart laten wijzen. Maw een flow met meerdere startvoorwaarde maken.

Hi Johan, Op dit schema te zien zou het moeten kunnen inderdaad. Ik ga dat eens uitproberen. Thanks.

Ik vind het nog steeds een hele lijst met wat als ‘dan’ staat. Kan ook zo toch?

Natuurlijk. Oeps.