Frient rookmelders Flow advies

Goedenavond,

Ik ben opzoek naar ideen voor een goede flow t.b.v. mijn frient rookmelders. iemand hier voorbeelden van?

Ook met name de vraag of het mogelijk is via een flow de rookmelder uit te schakelen of is dit alleen fysiek mogelijk?

Dit is wat ik tot nu toe heb:

Groet,

Volgens de regelgeving (EN 14604/NEN-EN 14604) is het niet toegestaan om een rookmelder op afstand stil te (kunnen) zetten bij het af gaan van het hoofd alarm (of beter gezegd, je moet daadwerkelijk kunnen zien dat er geen levensbedreigende dreiging is), maar ook als je fysiek aanwezig bent, moet een rookmelder na maximaal 10 minuten weer in een standaard stand staan, en als er dus nog rook is, meteen weer af gaan.

Volgensmij klopt je flow niet. Je zegt dat het alarm 2 minuten aan moet gaan, maar terwijl het alarm net af gaat, moet die alweer stoppen. Ik denk dat er nog een wacht kaart tussen moet.

Waarom wil je de rookmelder automatisch uit zetten? Als je de rookmelder in (of dicht bij) de keuken of badkamer gebruikt is een hittemelder beter, deze geeft geen false positives van stoom.

Misschien heb ik nog meer koffie nodig, en ik neem even aan dat de plaatjes van 1 flow is..

Maar je eerste trigger is een alarm gaat aan, dan stuur je bericht, wacht je 30 seconden en dan “check” je of het alarm aan is om daarna 2 minuten een waarschuwing te laten horen. Voor mijn gevoel is dit stuk dubbel, als een alarm afgaat staat hij toch altijd aan ? Mogelijk heb je een goede reden hiervoor die ik over het hoofd zie, maar volgens mij zou “de alarm is aan” weg kunnen.

En waarom heb je een wait van 30 seconden na het sturen van de meldingen ?

Ook is het nu volgens mij zo door de ALL dat eerst alle triggers (Dus alle drie de rookmelders) aan moeten gaan voordat de flow verder gaat, gaat bijvoorbeeld 1 van de 3 niet aan zal de flow niet verder gaan. Ik weet niet of dat je bedoeling is.

Het automatisch uitzetten van een alarm zou ook niet mijn voorkeur hebben omdat je toch fysiek gezien wilt hebben of er rook is of niet.

Goedenavond,

Ik zag een flow op het forum terug die ik gekopieerd heb dus vandaar dat ik dit heb, dit is 1 flow inderdaad. waar ik al mn twijfels bij had vandaar de vraag voor advies.

Ik ben ben geen PRO in het maken van flows.

Dank voor je reactie, en begrijpelijk.

De reden hiervoor was dat ik geen ladder hoef te pakken met een valse melding.

Dat je geen PRO bent is geen probleem, we zijn hier ook om elkaar te helpen :slight_smile:

mijn vorige post was alleen met mijn bevindingen en vragen die ik had om een goed beeld te krijgen van wat je voor ogen hebt. Het is puur advies en geen verwijd of aanval.

Wat je nog toe zou kunnen voegen Is een vraag of het alarm uitgezet moet worden welke je naar je mobiel laat sturen. Dan kan je op ja klikken om het alarm te stoppen of nee (of via een time-out) het alarm door laten gaan. Dan heb je geen ladder nodig en kan je bij vals alarm toch alles uitzetten.

Een andere optie is om een aparte flow te maken die het alarm uitzet die je handmatig start bij een vals alarm.

Nee die snap ik, was ook niet aanvallend gezien hoor. en dank dat je ilt helpen.

Ik snap alleen nog niet helemaal goed hoe ik dat zou moeten verwerken in een flow, heb je hier misschien een visueel voorbeeld van?

Ook vooral met deze opties:

Wat je nog toe zou kunnen voegen Is een vraag of het alarm uitgezet moet worden welke je naar je mobiel laat sturen. Dan kan je op ja klikken om het alarm te stoppen of nee (of via een time-out) het alarm door laten gaan. Dan heb je geen ladder nodig en kan je bij vals alarm toch alles uitzetten.

Een andere optie is om een aparte flow te maken die het alarm uitzet die je handmatig start bij een vals alarm.

Ik heb niet de juiste kaarten omdat ik niet dezelfde rookmelder heb, en ik heb dit zelf niet in mijn omgeving draaien, dus het zal voor jou iets anders er uit zien, maar ik zou de flow dan ongeveer als volgt maken:

Uiteraard zal je dit voor alle rookmelders die je hebt onder elkaar elkaar moeten zetten om het in 1 advanced flow te houden (je kan alles selecteren en copy/paste onder deze flow ). Wel zal je de eerste en laatste kaart moeten vervangen met de rookmelder kaart van de rookmelder die je wilt gebruiken. Ook de Wait tijd kan je zelf bepalen en hoger of lager zetten naar je eigen inzicht en uiteraard de teksten die je wilt sturen kan aangepast worden zoals je zelf wilt.

Een voorbeeld van een losse stop flow zou als volgt kunnen zijn:

Hier zou je voor elke rookmelder een losse flow kunnen maken, of aan de play knop alle rookmelders hangen. Als je deze flow handmatig start als je ziet dat er een vals alarm is zet hij de rookmelder sirene dus weer uit.

Ook ik ben geen PRO in het maken van flows, dus misschien is dit niet de beste oplossing, maar dit zou mijn eerste ingeving zijn voor jouw vraag stuk.

Daarnaast is dit natuurlijk de technische oplossing voor jouw vraag, of het zoals @Caseda zegt ook wettelijk mag en of je het zo zou moeten willen is een ander vraag stuk :slight_smile:

Hoi Justin,

Dank voor je voorbeeld als ik je flow goed begrijp op basis van je reactie zal hij de sirene daarna uitzetten, of gaat hij sowieso conform deze flow 30 seconde af en laat hij daarna weten dat het geen brand was dus wordt hij uitgezet?

klopt hij dan zo beter of zou je dat niet zo doen?

Daarnaast ook een losse flow gemaakt:

Je krijgt op je device een bericht (in dit geval “is het vals alarm?”) met een ja/nee knop waar je op kan drukken. Druk je op Ja dan zet hij de sirene uit, druk je op nee of doe je niets met de melding gebeurd er niks en blijft de sirene aan.

De 30 seconden is alleen de tijd tussen het afgaan van de sirene en het sturen van de melding, hij regelt niets met het aan/uit zetten van de sirene.

De start “Warming voor 2 minuten” kaart is volgens mij niet nodig/goed. Dit is naar mijn weten om het alarm handmatig aan te zetten (voor 2 minuten). Het lijkt mij dat het alarm al afgaat door de eerste kaart in de flow.

De losse flow zou volgens mij technisch gezien goed moeten zijn.