Fibaro/Z-wave probleem (unsecure include)

Top @Tasz,

ik heb gisteren een alternatieve fork gemaakt feature/insecure gebaseerd op de alpha branch, aangezien de crashgh/com.fibaro commit wel erg veel wijzigingen mbt unsecure maakt, waardoor er een alternatieve fibaro app ontstaat en de apparaten die daarmee gepaired worden nooit meer met de originele app kunnen worden aangestuurd.

Het enige wat ik gedaan heb tov de originele code is in de drivers die ik nodig had de regel

"includeSecure": false,

toegevoegd, in de zwave properties (na productId, maar dat is eigenlijk niet belangrijk). Bijv in de file “drivers/FGD-212/driver.compose.json

Daarna heb ik “homey app install” gedraaid (waarna de app.json opnieuw wordt opgebouwd), en vervolgens het apparaat verwijderd, en opnieuw geinclude.
Je merkt dan inderdaad dat de apparaten een stuk sneller reageren. Dit merk je helemaal als je bijv. via een kaku afstandbediening via Homey je zwave lampen aan/uit zet, of via een flow alle lampen uit laat zetten. Ik vermoed dat dit ook de stabiliteit ten goede komt, en dus de status (aan/uit zijn) beter gesynced zal zijn.

Ik vermoed trouwens eigenlijk dat je maar 1 apparaat uit de Fibaro reeks hoeft te voorzien met de includeSecure:false eigenschap. Als je vervolgens andere type apparaten wilt includen, kies je gewoon voor de door jouw aangepaste module, aangezien het pairen dan unsecure geïnitieerd wordt en vervolgens pas geresolved wordt welk soort module het uberhaupt is, waarna de bijpassende driver wordt gezocht (echter is dan het includen al insecure gebeurd).

In ieder geval bedankt voor het opmerkingen en uitproberen en bij deze de bevestiging dat het bij mij ook een verbetering oplevert. Hopelijk komt Athom hiermee inderdaad verder, maar ik houdt het voorlopig bij insecure includen.

1 Like