FH HAN-sensor vises ikke i Energi og legges til forbruk

Hei, hÄper noen med HAN-erfaring kan hjelpe.

Jeg har nettopp installert en HAN-sensor, Futurehome gen2. Den fungerer fint, vises som riktig enhetstype og viser forbruk. Men av en eller annen grunn dukker den ikke opp under Energi-fanen – jeg ser fortsatt “oppgrader med Homey energy dongle” (som ikke kan brukes her i Norge), og jeg fĂ„r ingen graf fra mĂ„leren Ăžverst – bare den grunnleggende husgrafikken. Noen idĂ©er om hvordan jeg kan fĂ„ den til Ă„ vises? (Den er selvfĂžlgelig ikke satt til “skjul fra energi”).

Et annet problem er at forbruket legges til totalen – sĂ„ nĂ„ er det slik at hvis gulvvarmen, lysene og smartpluggene bruker 700W, og HAN-sensoren rapporterer 1100W (fordi jeg ikke har strĂžmmĂ„lere pĂ„ alle uttak) – sĂ„ summerer homey til 1800W i stedet for Ă„ forstĂ„ at de 700W er “underenheter” av HAN-mĂ„leren.

Hei

Det er litt snodig at denne ikke vises som en “godkjent” strĂžmmĂ„ler i Homey Energy da du har innstillingen:

Sporer hjemmets samlede energiforbruk = JA
Ekskluder fra Energy = NEI

Jeg har en annen (ikke HAN) strĂžmmĂ„ler som ikke er “godkjent” for bruk i Homey Energy, den har da heller ikke innstillingen “Sporer hjemmets samlede energiforbruk”.

Min lĂžsning for Ă„ fĂ„ den inn i Homey Energy ble Ă„ lage en ny virtuell strĂžmmĂ„ler som Homey da tror er en ekte strĂžmmĂ„ler/ HAN-sensor og derav vises i Energy taben som en “SmartmĂ„ler”.

Du kan prÞve Ä gjÞre slik som jeg har beskrevet i trÄden her: Support Eva smart whole- household energy meter

NÄr den virtuelle strÞmmÄler er laget sÄ mÄ du velge fÞlgende pÄ din FH HAN-sensor:

Ekskluder fra Energy = JA
Sporer hjemmets samlede energiforbruk = NEI

Mens pÄ den nye virtuelle strÞmmÄler mÄ du velge:

Sporer hjemmets samlede energiforbruk = JA
Ekskluder fra Energy = NEI

Etter dette er gjort sÄ skal den dukke opp i Homey Energy som en "HAN-sensor":wink:

Takk, det funker nesten 100%..! Jeg fĂ„r opp “ekskluder fra energy”, men ikke “hele hjemmet” -valget.

PĂ„ energy-fanen fĂ„r jeg nĂ„ graf, og av en eller annen grunn begynte strĂžm mĂ„ling pĂ„ Easee Ă„ virke oppe pĂ„ "huset” - det eneste som ser ut til Ă„ mangle er oppsamlet forbruk. FĂ„r du det opp under " importert” pĂ„ huset og i Ăžvre venstre hjĂžrne pĂ„ grafen?

SÄ bra, da gÄr det i riktig retning :blush:

Tipper du mangler datafeltet “Energy Imported” innpĂ„ den virtuelle strĂžmmĂ„lern slik som vist her

Etter du har lagt til dette sĂ„ skal du fĂ„ valget om “Sporer hjemmets samlede energiforbruk”, og elbilladeren skal da vĂŠre inkludert i det totale strĂžmforbruket fra strĂžmmĂ„leren.

Jeg fĂ„r dessverre ikke opp kWh verdi under “Nett” eller “Hjem” da dette er en funksjon som ikke kan “jukses” til i Homey med en virtuelle strĂžmmĂ„ler.
StÄr litt om akkurat dette litt lengere ned i den andre trÄden :wink:

1 Like

FYI - jeg har jobbet med utvikleren av FH-appen, og HAN-sensor fungerer nÄ 100%, uten virtuell enhet. MÄler ogsÄ totalt importert :+1:t2:

1 Like