Ferroamp + MQTT + HOMEY + Homeassitant(!)

Hello!
Jag har försökt fÄ in Ferroamp till homey för att kunna skapa flöden beroende pÄ produktion/konsumtion men inte lyckats fÄ det att lira med enbart MQTT-apparna (x3), men det Àr nog för att jag inte förstÄr :slight_smile:
Nu har jag istÀllet skapat en Broker utanför Homeassistant som bÄde HA och Homey pratar med, och satt Ferroamp som Bridge. Anledningen till HA Àr för att jag vill kunna skapa dashboards. Efter det har jag installerat Home assistant integration och laddat ner Home Assistant appen vilket lirar. Det kÀnns dock som att det borde gÄ att gÄ direkt via MQTT Hub för att lÀgga till en ny device? NÄgon som integrerat med Ferroamp och Àven skapat lite flöden?

1 Like

Hej!
Jag vet att jag svarar pÄ en gammal trÄd, men ifall nÄgon missat det - det finns sedan en tid tillbaka en app för Ferroamp.
https://homey.app/sv-se/app/io.olae.ferroamp/Ferroamp/

Hej,

Ny hÀr har du fÄtt det att fungera? Har batterier och Energyhub, Homey Pro. Vill skapa laddnings scenario mot nordpols elpriser mm. Tacksam för Äterkoppling!

Jag anvÀnder det i Homeassistant via MQTT pÄ en separat server, har inga automationer kopplade till detta för tillfÀllet. Som @Krisstenswe skriver finns det numera en app som borde vara till stor hjÀlp om du Àr ny med homey. NÀsta steg förmodar jag Àr advanced flows om du inte redan nosat pÄ det. Lycka till.

Jag kör med Ferroamp appen som jag tipsade om ovan och dÀr har utvecklaren Ola gjort ett bra jobb!
Eftersom du har batterier, sÄ kanske du kan vara intresserad av den senaste testversionen pÄ Ferroamp | Homey.

Hur gör man för att det ska funka med Homey och Ferroamp.
Jag hittar ingen manual för hur man gör. Har provat detta men inget hÀnder.

Jag fÄr felmeddelanden i andra flow sÄ kommunikationen funkar.
/ Tony

Har Àven provat utan kortet autolÀge

Jag vÀntar fortfarande pÄ mitt batteri, sÄ jag har inte testat nÄgon funktionalitet rörande detta Ànnu. Men jag vet att Ola har jobbat pÄ batterifunktionaliteten i appen detta halvÄr.
Bara i november sÄ har han slÀppt 6 uppdateringar.
Vilken version har du pÄ appen? 0.4.7?
Vilket batteri frÄn Ferroamp har du?

Aha. Ok. 0.4.7 ja och ett pylontech 14 med dubbla eso

Den ons 13 nov. 2024 10:05Kristofer Stenum via Homey Community Forum <notifications@athom.discoursemail.com> skrev:

Kan du se att laddningsnivĂ„n pĂ„ batteriet Ă€ndras löpande i Homey, t ex genom ett test flow med de inringade bĂ€gge alternativen dvs pĂ„ bĂ„de ESM och ESOer? Bara för att sĂ€kerstĂ€lla att vĂ€rdena kommer in i Homey frĂ„n alla delar

Jag fattar inte var du har hittat de tvÄ inringade korten? De finns inte hos mig. Men jag fÄr in en massa larm hela tiden frÄn sso, energyhub, eso och pylontech. BÄde energyhub och pylontech visar batterinivÄn, sÄ den kommunicerar.

Den ons 13 nov. 2024 13:21Kristofer Stenum via Homey Community Forum <notifications@athom.discoursemail.com> skrev:

Nu hittade jag de inringade. Vet inte vilka ögon jag glodde med??? :grin:. Ska prova

Den ons 13 nov. 2024 13:21Kristofer Stenum via Homey Community Forum <notifications@athom.discoursemail.com> skrev:

Har nu provat en del men ingenting hÀnder. Saknar jag nÄgot? Eller nÄgot som stör?
Appen har uppdaterats flera gÄnger denna veckan men ingen mÀrkbar skillnad. Nu ver 0.4.10
Vet du om man kan ha kvar sina vanliga scheman medans man provar denna styrning, eller mÄste jag radera dessa? Det gÄr inte att sÀtta de inaktiva.
Mitt senaste prov ser ut sÄ hÀr, ren gissning för jag hittar ingen manual.

Vad hÀnder nÀr du provkör ditt flow? FÄr du error pÄ nÄgot kort?

Du skall kunna ha kvar dina flows - Kan du inte Disable flow med högerklick pÄ namnet i vÀnsterkolumnen pÄ webbinterfacet?

Manual finns inte vad jag vet