Controlling AquaForte heat pump and pool pump via InverGo app using Homey Pro

Dear Homey forum members,

For our swimming pool, we use an AquaForte Mr. Silent heat pump with Wi-Fi connectivity, as well as a pool pump from the same brand, also connected via Wi-Fi. Both devices can currently be controlled using the InverGo app.

However, I would like to integrate these devices with Homey Pro, so I can control them not only based on time schedules but also depending on the yield of our solar panels.

Who can help me get started or suggest a possible solution to achieve this integration?

Thank you in advance!

Onderwerp: AquaForte warmtepomp en zwembadpomp via InverGo-app koppelen aan Homey Pro

Beste Homey-forumleden,

Voor ons zwembad maken wij gebruik van een AquaForte Mr. Silent warmtepomp met wifi-functionaliteit, evenals een zwembadpomp van hetzelfde merk die ook via wifi te bedienen is. Beide apparaten kunnen momenteel worden aangestuurd met de InverGo-app.

Ik wil deze apparaten echter graag integreren met Homey Pro, zodat ik ze niet alleen tijdgestuurd, maar ook afhankelijk van de opbrengst van onze zonnepanelen kan aansturen.

Wie kan mij op weg helpen of kent een mogelijke oplossing om deze koppeling te realiseren?

Alvast hartelijk dank!

1 Like

As there is no AquaForte app for Homey, a good start is to get to now what kind of interfaces these devices have: starting with power on/off, on/off control inputs, OpenTherm etc…

same question for me !
I have send the question also to Aquaforte if they plan to have an integration with Homey, waiting for their response

The most important device is the heat pump, which offers the following functions through the InverGo app:
• Turn on
• Turn off
• Silence mode
• Boost mode
• Set temperature
• Select Celsius or Fahrenheit

I would already be satisfied if I could simply turn it on and off, and perhaps switch between silence mode and boost mode.

Het belangrijkste is de warmtepomp, die via de InverGo-app de volgende functies biedt:
• Aan
• Uit
• Stiltemodus (Silence-mode)
• Boostmodus
• Temperatuur instellen
• Keuze tussen Celsius of Fahrenheit

Voor mij zou het al voldoende zijn als ik de warmtepomp aan en uit kan zetten, en eventueel kan schakelen tussen stiltemodus en boostmodus.

Weet je al welke functies je direct op warmtepomp kunt aansturen? Meestal is er wel een aan/uit ingang op de warmtepomp, en één of meer aansluitingen voor kamerthermostaten. En hoe wordt die dan nu geregeld?

De warmtepomp verwarmd het zwembadwater.
De thermostaat is dus geïntegreerd in de warmtepomp en meet de binnenkomende watertemperatuur.
De totale bediening gaat via de App middels WiFi

Als er geen externe aansluitingen op je warmtepomp zitten, zul je moeten wachten totdat een app beschikbaar is.

Willy, je kan een Shelly 1PM Pro gebruiken om je pomp aan en uit te zetten via de Homey, dit is hoe ik het ondertussen heb opgelost

Ik denk dat het een stuk duidelijker wordt hoe het werkt als je hier ook het elektrisch schema deelt.

Ok, dus je schakelt de 230V van de waterpomp, of juist van de warmtepomp?

ik heb een 1PM Pro op de warmtepomp staan en ook één op de pomp zelf.

zodoende kan ik de pomp sturen en de warmtepomp ook apart

Ik heb een W’eau warmtepomp op een hottub en liep tegen ongeveer hetzelfde aan; de warmtepomp heeft Wifi voor bediening, maar -helaas voor Homey- is dat op Tuya gebaseerd en dus geen echte integratie of Homey app in zicht. De warmtepomp heeft wel een 230V uitgang om een waterpomp+zandfilter aan/uit te zetten en die uitgang gebruik ik nu als schakelsignaal op een van de twee inputs van een Aqara T2 module (die de waterpomp dus aan/uit schakelt, soort van indirect geschakeld).

Voordeel hiervan is dat ik de waterpomp ook afzonderlijk, zonder de warmtepomp, kan aan/uitschakelen, bijvoorbeeld voor dagelijkse filtering/spoeling via een Homey flow, plus ik kan in Homey zien of de warmtepomp aan staat. Aan/uitzetten van het geheel (warmtepomp) moet helaas via Tuya, en de waterpomp volgt dan automatisch. Aangezien ik altijd dezelfde doeltemperatuur heb ingesteld via Tuya hoef ik dat niet te controleren.

Tweede voordeel is dat ik een UV-lamp in de Homeyflow in de dagelijkse spoelroutine kan laten meedraaien. In het geval van een zwembad zou dat zo’n zoutwatersysteem kunnen zijn. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar blijkt in de praktijk goed te werken.