Aqara deursensor ‘netwerk verlaten’ niet meer te koppelen

Hoe kan ik mijn deursensor opnieuw koppelen?

Ik heb verschillende Aqara T1 deursensors probleemloos werken. Onlangs kreeg ik de melding in Homey dat 1 sensor het netwerk heeft verlaten. De exacte melding/verwoording weet ik niet precies meer. De sensor kreeg ik ook niet meer verbonden. Ik heb toe de sensor verwijderd uit Homey (Pro 23). Ik krijg nu met geen mogelijkheid de sensor meer gekoppeld aan Homey. De sensor wil ook niet resetten - knopje indrukken tot die 3x knippert. Hij knippert wel bij magneetcontact maken.

Das wel vreemd. Zit het knopje niet “vast”?
Ik heb dat wel eens gehad, hij bleef dan continu in de ingedrukte stand, bijna niet te zien.
Haal anders de batterij er eens een minuutje uit, of zet er meteen even een nieuwe in (ook als de huidige batterij nieuw of ‘vol’ zou zijn).

Knopje zit niet vast. Ik heb wel de batterij er wat langer uitgehaald en met terugplaatsen gelijktijdig het resetknopje ingedrukt. Dat blijkt de oplossing. Ik ben er nu ook achter waarom die uit het netwerk gaat. De afstand tot Homey en/of ander Zigbee device is ter ver weg (schuur). Je moet dan opnieuw koppelen.

1 Like

Qua afstand moet je er dan ergens tussen Homey en de sensor een 230V gevoed zigbee apparaat bij plaatsen, zoals een tussenstekker of lamp. Deze hebben praktisch altijd een zigbee router functie, en spelen zo als “doorgeefluik”.

Oh, en neem dan geen Ikea spul, dat kan botsen met Aqara.
De Zigbee standaard betekent helaas niet dat alle fabrikanten zich er ook aan houden.

Dank voor de tip!

Dan heb ik denk ik geluk, ik heb veel van deze, en tot nu toe geen problemen.

Ja, daarom schreef ik ook bewust “kan problemen opleveren”.
Ik had zelf bepaalde Ikea filament lampen waardoor de temperatuur- en pir sensors stopten met waardes sturen, zodra ze zo’n lamp als router gebruikten met Homey als zigbee controller (met zigbee2mqtt werkt het prima allemaal).
Maar het werkt wel weer prima samen met een Ikea tussenstekker.
Het is dus geluk/pech hebben met Homey.

Athom, Ikea & Aqara schijnen deze problematiek aan te willen pakken overigens.