Apparaat 'Type' of 'ID' wijzigen naar bv Licht

Hallo Allemaal,

Nog een newbee met de Homey Pro 2023 en sinds 2 weken overgestapt van de ICS-2000 van klikaanklikuit naar deHomey Pro 2023.

Wat een top apparaat en mooie app met workflows. Had ik al eerder moeten doen…

Ben de hele week al bezig en heb inmiddels (bijna) al mijn apparaten/lampen/ed aangesloten (zit nu op 65 apparaten).

Ik heb wel een vraag hoe ik van een lamp de setting kan aanpassen zodat het apparaat type (of ID) aangepast wordt. Veel apparaten staan nu op bv ‘router’ wat eigenlijk ‘licht’ moet zijn.

Ik weet dat ik bij het apparaat naar geavanceerde instellingen moet, daar zie ik ook het type of ID, maar ik kan die niet wijzigen. (niet op app en ook niet op web-app). zie foto onder.

Ik wil dit doen zodat ik in een zone ‘alle lichten’ uit kan doen ipv ‘alle apparaten’, anders gaat bv mijn airco ook uit.

Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen.
Alvast dank.

Dat is een Zibee Router als ik het zo snel zie:

Dat kun je niet aanpassen, kijk in de mobile App bij bijvoorbeeld een Socket onder settings na kies tussen Licht, ventilator, Waterkoker … etc.

1 Like

Je kan in homey een virtuele schakelaar maken. Ik heb een flow gemaakt dat wanneer de schakelaar uit gaat lam 1 uitgaat lamp 2 uitgaat etc. Zo kun je zelf bepalen welke lampen / apparaten uitgaan. Ik gebruik nu geen zones maar de virtuele schakelaars. Dat werkt perfect.

Thnx, ik ben ‘even’ door al mijn apparaten gegaan en idd zigbee kan ik niet wijzigen en zie ik ook het extra veld “aangesloten” niet. Bij enkele van mijn kaku schakelaar/ inbouw wel.

Merci

Thanks voor de tip.

Ik heb nu in mijn woonkamer een extra zone (raam) waarvan de verlichting van de koof weer in zit. In die zone kan ik dan alle apparaten (alleen maar lampen) schakelen. Maar daarmee krijg ik wel weer heel veel extra zones wat er niet overzichtelijker op wordt.

Ik ga eens kijken met die virtuele schakelaars.