Amazon alexa wel/niet in het Nederlands?

Kun je een amazon alexa speaker nu wel of niet laten praten in het Nederlands?

Ik heb hier namelijk een oude alexa speaker staan (echo dot 2), maar ik heb dus geen optie om deze op zijn Nederlands te zetten.

Nu overweeg ik mijn google mini speaker te vervangen (deze heeft kuren), gezien het google home eco systeem ‘ruk’ is overweeg ik dus om eens een amazon alexa te proberen.

Nogmaals, het is vooral om hem als speaker te gebruiken, dus dat Homey een bericht kan bradcasten bv: ‘er staat iemand aan de deur’ aan/naar een speaker.

Voice commands en automations via google gebruikte ik niet (simpelweg omdat google slecht werkt en daarvoor heb ik juist Homey).

Dus werkt amazon alexa (icm Homey) tegenwoordig dus ook in het Nederlands of (nogsteeds) niet?

Dit zegt Google tegen mij als ik vraag of Alexa in het Nederlands werkt met Homey.
Maar of dat helemaal klopt, ik gebruik het niet.

“AI Overview

Ja, Alexa werkt in het Nederlands

en je kunt Homey hiermee koppelen om spraakbesturing te gebruiken, hoewel de Alexa Smart Home Skill momenteel beperkt is tot Engels en Duits voor de talen die worden ondersteund. Omdat Alexa inmiddels Nederlands verstaat en ook Nederlandse spraakopdrachten kan uitvoeren, kun je met je Homey via de Alexa app je slimme apparaten bedienen.

Hoe het werkt:

1. 1. Alexa Nederlands instellen:

Zorg ervoor dat je Alexa-apparaat ingesteld is op Nederlands in de Alexa app.

2. 2. Homey Skill:

Koppel de Homey Smart Home Skill aan je Alexa-account, wat je in staat stelt om je Homey-apparaten via Alexa te bedienen.

3. 3. Commando’s geven:

Zodra de koppeling tot stand is gebracht, kun je spraakopdrachten geven in het Nederlands, zoals “Alexa, schakel de lampen in”, om je Homey-ecosysteem aan te sturen.

Belangrijk om te weten:

• De Homey website vermeldt dat de “Alexa Smart Home Skill” op dit moment alleen beschikbaar is in de talen Engels en Duits. Echter, omdat Alexa sinds augustus 2024 wel Nederlands ondersteunt, is het mogelijk om Nederlandse spraakopdrachten te gebruiken, zolang deze opdrachten ook verwerkt kunnen worden door de Homey Smart Home Skill.”.

Mijn Alexa praat in het Nederlands.
Dat kun je in de Alexa app (telefoon) instellen.