Aeotec Range Extender 7 multiple connect to each other

Ik ben bezig met het installeren van een Z-wave netwerk in een groot huis met grote tuin. Het probleem is dat ik het Z-wave netwerk gewoon heel moeilijk uitgebreid krijg. Ik heb het advies gekregen van Robbshop.nl om de Homey Pro met deze extenders verder uit te breiden. Nu lijkt het erop dat de extenders niet connecten aan/via andere extenders. Klopt dit?

Een andere optie die Robbshop.nl me ook nog adviseerde was het plaatsen van een 2e Homey Pro maar ik ben helaas de link kwijt waar ik meer informatie hierover kon vinden.

De Homey Bridge heb ik hier ook liggen maar zover ik tot op heden begrijp kan ik niet gebruiken om het Z-Wave netwerk uit te breiden.

Iemand de juiste tips?

Het lijkt ook wel of de reeds hangende devices geen gebruik willen maken van de Range Extenders. Ik kwam ergens tegen dat je ze een Heal commando moet geven, dit gedaan maar er veranderd weinig.

Die extenders zouden gewoon met andere Z-Wave routers/apparaten moeten verbinden.

Een 2e Homey Pro is een optie als je op de plek waar je hem wil plaatsen wel een goed wifi sognaal of LAN verbinding hebt.
Dan kun je beide Homey Pro’s verbinden via HomeyLink of Homesh (Controller en Satellite).
Controleer wel even van tevoren of de devices die je wil gebruiken ondersteund worden.
Een andere optie is om gebruik te maken van webhooks
Bij al deze opties creëer je een 2e Z-Wave netwerk en je krijgt 2 Homey’s in je (mobile) app die je dus met elkaar moet verbinden op bovenstaande manieren.

Met een Homey Bridge kun je je Z-Wave netwerk wel degelijk uitbreiden (zie hier), maar hij gedraagt zich dan gewoon als elke andere router. Als je hem toch hebt liggen is het een optie, anders zou ik idd andere Z-Wave routers/extenders gebruiken.

Ik heb een goed kwaliteit wifi en ethernet netwerk beschikbaar in huis en tuin enz. Dus ben hier heel flexibel. Ga hier ook zeker even naar kijken.

Ik ben alleen heel verbaasd over de Aeotec Range Extenders dat deze niet met elkaar willen communiceren. Ook verbaas ik me over de andere devices die hier totaal geen gebruik van maken. Doe ik iets verkeerd? of heeft dit tijd nodig?

De Homey Bridge kan het Z-wave signal niet uitbreiden. Geprobeerd en werkt niet en inmiddels ook terug gelezen op de url die je geeft.

Toch wel. Wat daar bedoeld wordt is dat een Homey Bridge in Satellite Mode je Z-Wave netwerk niet uitbreidt via(/over) wifi, maar dat de Bridge dan contact maakt met andere Z-Wave routers (of Homey Pro) en dus binnen diens bereik moet staan.

Z-Wave bepaalt zelf hoe en via welke devices er gerouteerd wordt. En dat hoeft niet altijd de route te zijn die op het oog het meest logisch lijkt.

Test je dit al op de locatie waar de Aeotec’s gepland zijn? Want als je aangeeft dat andere apparaten niet met de Aeotec’s verbinden, maar wel met andere apparaten, zou je kunnen stellen dat ze dus binnen het bereik van die andere apparaten vallen en de Aeotec’s niet nodig zijn. Zoals gezegd: Z-Wave bepaalt zelf de routering.

Mocht je dit nog niet hebben gedaan:
Als je de extenders op de plaats installeert waar ze bedoeld zijn (en je devices dus geen ander apparaat kunnen bereiken, alleen de Aeotec’s), wat gebeurt er dan?

Het gekke is dat ik van alles al heb geprobeerd. Het lijkt wel of het Z-wave signaal gewoon niet de woning uit mag. Hele achterzijde is van glas. Blokkeert dit het signaal heel erg? Ik zit op locatie te testen op dit moment, maar krijg weinig voor elkaar.

Mijn gedachten was steeds probeer op de maximale afstand eens contact te maken en daarna verder buiten. Maar ook dit wil gewoon niet lukken. Verbaasd…

Voorbeeld heb hier een Fibaro Dimmer 2 en Fibaro Stekker plug beide probeer ik te connecten met Aeotec Range Extender 7 op maximaal 8 meter. Zit alleen glazen raam partij tussen geen contact. Ook een Range Extender 7 buiten krijgt geen enkel contact met binnen.

Dat ligt ook aan het soort glas dat je hebt. Maar met een router binnen en een er recht tegenover buiten zou het mogelijk wel gaan.
Wat voor kozijnen heb je?
Want mogelijk vormen die een kooi van Faraday waar je signaal ook moeite mee heeft.

Ik zou de afstand tussen de router binnen en de router buiten zo klein mogelijk maken.

Of gaan voor een 2e Homey Pro die je dan op de genoemde manieren hierboven verbindt.

De ramen zijn Sanco plus hr++.

Ik ga denk ik zo over op de 2e Homey Pro. Twijfel zelf wel heel erg over de situatie.

Ik weet niet precies wat jij met router bedoeld. Internet router of Homey Pro. Maar in basis ligt hier een Unifi netwerk met meerdere Access Points zowel binnen als buiten.

Oh jee….

Een Z-Wave netwerk (als ook Zigbee) bevat ook routers (of repeaters). Die leiden het Z-Wave signaal op hun beurt verder en vormen zo een mesh netwerk. Dat zijn meestal alle 230V gevoede apparaten. Daarmee breid je dus je netwerk uit.
Homey Pro is geen router, maar een gateway/controller. Homey Bridge kĂ n een router zijn als je hem in Satellite mode gebruikt.

Andere batterij gevoede apparaten zoals een button of sensor zijn normaal gesproken geen router/repeater en alleen een endpoint/node. Die breiden je Z-Wave netwerk dus niet uit.

Probeer je nog eens wat te verdiepen in hoe Z-Wave werkt zou ik zeggen. Op Google (en ook hier uiteraard) is heel veel info te vinden.

Ik zou dan eerst eens proberen of de Range Extender verbinding maakt zonder dat glas ertussen. Want vooral HR++ heeft een sterk dempende werking op radiosignalen. Er zit een soort van metaallaag in dat glas verwerkt.
Daarnaast, welke firmware versie heeft de Extender?

Dat zijn ook precies de pogingen waar ik mee bezig ben op dit moment. En om de 2e Homey Pro te gebruiken. Volgens mij geconnect maar zie hier niks meer over in de software.

Volgens mij zit ik op de laatste firmware

Als 2.4 en zelfs 5GHz wifi signaal door dat raam heen gaat, zou 868MHz zwave signaal er ook doorheen moeten gaan.

Maar probeer eerst eens om binnen, in een ruimte zonder hindernissen, met een paar Aeotec’s een netwerkje te maken, om te zien of ze eigenlijk wel werken.
Verder dien je nieuwe z-wave apparaten zeer dichbij Homey te pairen:
https://support.homey.app/hc/en-us/search?utf8=âś“&query=z-wave

Ik ben totaal verbaasd nu. Het pairen van nieuwe z-wave apparaten moet ik dus dicht bij Homey Pro doen. Dit kan dus niet achter een Range Extender bijvoorbeeld? Ook een Range Extender moet je dus dicht bij pairen en daarna verplaatsen?

Sorry maar noem me maar stom dit had ik echt niet verwacht.

Maar nu vraag ik me wel heel erg af hoe je dit van moet uitvoeren met inbouw modules. Eerst handmatig op een andere plek pairen en daarna op definitieve plek inbouwen?

Wat jij “verwachtte” geldt enkel voor zigbee.

Ja en ja.

Bij inbouwmodules dien je Homey er vlakbij te houden. Dat kan door tijdelijk een verlengsnoer of Powerbank te gebruiken.

2 Likes

Thanks voor je hulp

Ik herken het probleem. De meest eenvoudige oplossing die ik toepas, is om de Homey vlak bij de module te zetten en deze te installeren. Daarna zet ik de Homey weer terug en Z-wave zoekt dan naar een nieuwe verbinding met een Z-wave apparaat.

Ben blij dat ik eindelijk weet wat het probleem is. Persoonlijk vind ik het heel jammer en vervelend dat dit “probleem” gewoon heel lastig is te vinden en begrijpen. Je leest erover ook niet de correcte informatie.

Bijvoorbeeld je breidt het netwerk uit met extenders maar deze extenders kan je niet gebruiken voor het aanmelden van nieuwe apparatuur.

De communicatie ook vanuit Homey is heel verwarrend. Homey Pro en Homey Bridge: ze hebben verschillende mogelijkheden, eisen en toepassingen. Helaas is ook hier de communicatie weer het probleem. En hiernaast natuurlijk het komt weinig voor met kleine “normale” woningen waarbij je geen problemen hebt met dekking. Mijn tip zou dan ook vooral zijn Homey moet hier meer informatie over gaan geven.

Bijvoorbeeld aanmelden Z-wave is niet mogelijk via Homey Bridge als extender van Homey Pro. Dit kan alleen bij Homey Pro. Natuurlijk kan het weer wel als je alleen Homey Bridge gebruikt. En dit maakt het ingewikkeld.

Ik zou ook vooral veel meer detail tips en informatie vinden over dit soort ingewikkelde zaken. Misschien iemand tips? Ik heb het nog niet goed kunnen vinden.

Uiteindelijk snap ik het nu en met deze ervaring kan je gewoon verder en vind je de oplossingen wel.