Statusindikator

Hej!
Jag kan inte Àndra statusindikatorn för mina fibaro dimmer2.Jag har inga problem med mina doubleswitch2. NÄgon som har samma problem eller som fÄr det att fungera? Vad kan det bero pÄ?

Hej!

Jag har samma problem och Àven kommit fram till nÄgra insikter. DessvÀrre har jag ingen lösning och jag Àr ocksÄ en nyfrÀlst Homey anvÀndare sÄ jag har förstÄs mycket kvar att lÀra.

Mina insikter:

  1. Det verkar finnas ett beroende mellan möjligheten att vĂ€lja statusindikator och typ av enhet, det som man för de flesta anslutna enheter kan Ă€ndra i fĂ€ltet “Vad Ă€r inkopplat”. Om man i detta fĂ€lt vĂ€ljer “lampa” blir fĂ€ltet för statusindikator “Kan inte konfigureras”. Har man dĂ€remot valt en annan typ av enhet Ă€n “lampa” dĂ„ har man möjlighet att fritt vĂ€lja statusindikator. Varför det beter sig pĂ„ detta sĂ€tt vet jag inte. Bugg?

  2. NĂ€r det gĂ€ller specifikt Fibaro Dimmer 2 sĂ„ finns inte möjlighet att vĂ€lja vilken typ av enhet som Ă€r ansluten. Den Ă€r av typen “lampa” som default och dĂ„ enligt punkt 1) ovan kan man inte konfigurera statusindikator. Jag vet heller inte varför det Ă€r just sĂ„ hĂ€r med Fibaro Dimmer 2, det fungerar pĂ„ alla andra enheter som jag har. Är detta kanske en bugg i implementationen av Fibaro appen i Homey?

Som sagt ingen lösning men en kort summering av mina fynd. Enligt min (amatörmĂ€ssiga) förstĂ„else sĂ„ borde det vara det bĂ€sta att lösa punkt 1), d.v.s att göra det möjligt att Ă€ndra statusindikator Ă€ven nĂ€r enhetstypen Ă€r “lampa”.

Mina 2 cent