[Q&A] Twee-factor-authenticatie (2FA) met Homey Account

Om vragen en antwoorden te centraliseren rond twee-factor-authenticatie (2FA) met je Homey-account wil ik proberen één onderwerp te behouden. Dit openingsbericht zal worden bijgewerkt wanneer noodzakelijk. Stel je vragen in dit Topic.

Athom heeft twee-factor-authenticatie ingeschakeld voor Homey Accounts

Vraag: Waar kan ik 2FA inschakelen?
A: Ga naar je accountinstellingen: Mijn account | Homey

Vraag: Ik ben mijn 2FA-app / telefoon kwijt en kan niet inloggen.
A: neem contact op met [Athom Support] (https://support.athom.com/hc/en-us/articles/360020967199-I-ve-lost-my-2FA-device-what-can-I-do-)

[om later aan te vullen ]

1 Like

Gereserveerd voor later

Heel goed! Extra beveiliging voor toegang, stel ik op prijs!
Wat ik mis bij Homey, is dat tijdens de initiatie van 2FA een recovery code wordt genoemd, zodat je deze kunt opslaan om in de toekomst op een nieuw telefoontoestel alsnog de 2FA in te stellen.

Een recovery token zou inderdaad een goede aanvulling zijn.

Hoe zijn de ervaringen van iedereen met 2FA?
Ben erg voor extra beveiliging van Homey/Domotica, maar het moet wel in verhouding staan tov het “ongemak”. Die het oplevert. Anders ben je al gauw geneigd om het weer uit te zetten.

Hoe vaak moet je een 2e keer verifiëren? Of slaat Homey een bepaald device als “vertrouwd” op als deze eenmaal via 2FA is aangemeld?
En hoe gaat het met integraties met 3e partijen?

Benieuwd wat jullie er van vinden nu het een tijdje actief is…

Maar je kunt ook gewoon een kopietje van de QR code opslaan in je kluis of scannen op een tweede mobiel.
Verschillende authenticator apps bieden ook een backup optie.

Werkt perfect voor mij. Browsers op vertrouwde systemen onthouden het in de cache met een cookie net als bijvoorbeeld webmail vaak. Ook kun je in een browser meerdere accounts hebben.
Alleen als ik in mij mobile app wissel tussen accounts moet it extra de 2fa doen.
Bijna geen last van dat het aan staat.
Integraties zouden nooit je ww mogen vragen maar dienen via Athom login te integreren dus zie geen probleem. Welke Integratie doel je op?

Doelde ook op de Athom login pagina waarnaar je doorverwezen wordt als je Homey met een 3e partij app wil connecten. :slightly_smiling_face:

Nog geen beperkende factoren tegen gekomen dus?
Klinkt goed dan!

Werkt goed, maar kom er net achter dat elke gebruiker, zijn eigen 2FA moet aanmaken. Vrij onhandig en hiermee dwing je anderen een extra 2FA app te moeten gebruiken.
Ik heb iemand toegevoegd als ‘gast’ en dit account heeft nu geen 2FA en is hiermee de zwakke schakel lijkt me…? Of is dit niet erg gezien minder rechten als gast?

Zie dat in de nieuwe testversie (v6.8.0) van de Homey app ook wat verbeteringen zitten voor 2FA…