Modem resetten bij geen internet

Sinds een tijdje weer een beetje aan het stoeien gegaan met Homey.
In verband met een lange tijd van huis wou ik toch mijn Homey kunnen bereiken maar had angst voor
het wegvallen van de internetverbinding thuis. Dit was al eens eerder gebeurt, dus hoe ga ik mijn modem op afstand resetten. De oplossing bleek heel simpel.
Homey werkt ook zonder internet en wifi gewoon door, en het 433Mhz RF signaal doet het wel.
Dus een KlikAanKlikUit ontvanger (APC3-2300R) voor de voeding van het modem geplaatst.
Gebruik maken van de app “Netwerk controle” die bestaat uit 2 simpele flows.

Zodra “internetverbinding verbroken” schakel KiKa ontvanger uit en 5 seconde later weer aan.
Nog wat extra notificaties om de status te volgen (achteraf, want het duurt +/- 60 sec. voor de verbinding weer daar is ).
Werkt goed, en heeft ook al enkele keren zijn dienst bewezen.
Misschien is dit trucje al bekend, waar voor wie er nog wel iets aan heeft, alstublieft…

P.S. Andere suggesties zijn natuurlijk welkom.

4 Likes

Als je een netgear router hebt kan het ook volledig softwarematig met de netgear app. De app signaleer uitval van internet en kan de router een reboot geven.

Dat is natuurlijk altijd makkelijker dan de optie die ik beschrijf.

Ik heb van Ziggo een Ubee modem. Ik heb geen idee of deze ook die functie heeft?

Zigbee blijft ook wel werken toch? Daar heb ik nog veel schakelaars van liggen…leuke tip! Dank!

Yup, zigbee en z-wave blijven ook werken.