Google Home på svenska till Athom Homey

Hej,

Jag funderar på att införskaffa mig Homey då jag har många olika system som skulle kunna kopplas ihop till ett och samma via Homey. Min fråga är dock, ifall jag ger röstkommandon på svenska till min Google Home, kommer den koda om detta då så att Homey förstår? Antar att det inte borde vara några problem men man vet aldrig eftersom Homey inte finns på svenska ännu.

Mvh Rasmus

Hej,

Funkar tyvärr inte på svenska än.

Hej,

Tack för svar. Då är inte Homey ett alternativ först det fungerar på svenska via antingen Siri eller Google Assistent.

Funkar fint på svenska med Siri om du installerar homekit/homeykit appen på homey.

1 Like

Funkar det även med google då?

Nej, det finns inget sätt att få svensk styrning av Homey via Google i dagsläget, det är Athom som behöver lägga till det stödet.

Att det går via Siri och Homekit kopplingen i Homey är en helt separat lösning och har ingen koppling till Google.

Hej

Är detta löst nu ? att man kan prata svenska till Google home och få Homey att utföra som att tända en lampa.

Ja, det fungerar bra nu. T.ex. OK Google, tänd i köket.

Tackar, funderar på att byta ut min HC2

Förresten går det att välja svenska på menyer som i HC2 eller är det Engelska som gäller.

Språkstöd för svenska är ännu INTE tillgängligt.

Nu är jag inte me. Inget svensk språkstöd, men det går prata med den på svenska?

@NalleN, du kan prata med Google Home på svenska men Homey har inget stöd för svenska. Det betyder att du t.ex. inte ser menyer osv i homey appen på svenska men att du ändå kan säga “OK Google, tänd i hallen”