Flow is automatisch uitgeschakeld, aargh

Wat ik momenteel doe, maar wat zeker geen structurele oplossing is, is de flow (om de 15 minuten) te deactiveren en deze na 5 seconden weer te activeren. Op die manier ‘omzeil’ ik de foutmelding het grootste gedeelte van de dag en blijft alles werken.

@Jeroen_Bos Ik ga jouw manier proberen. Soms is een simpele oplossing het beste :slight_smile:

Nou goed nieuws, dit werkt prima, flow draait nog als een zonnetje :hugs:

@jerroen flows al omgebouwd en geprobeerd?

Je wil dus dat, wanneer je op een knop drukt (knop X), het hek open gaat en 6 minuten open blijft, correct?

En je wil dat het hek langer open blijft dan de standaard 1 minuut. Daarvoor gebruik je het kaartje ‘Elke 10 seconden’, want die zorgt ervoor dat, zodra het hek open gaat én je op de knop hebt gedrukt, het hek langer open blijft door hem nogmaals te openen, klopt dat?

Eigenlijk moet je dus na iedere 40 seconden (als het hek volledig open is), een nieuw commando sturen om hem te ‘openen’, zodat het hek open blijft, klopt dat?

Waarom maak je dan niet de flow:
Flow hek 6 minuten
Als
Knop X ingedrukt

Dan
Open hek
Open hek (vertraging 40 sec)
Open hek (vertraging 80 sec)
Open hek (vertraging 120 sec)
etc. totdat je aan de 280 seconden zit?

Dan maak je namelijk 1 flow die 6 minuten loopt. Eventueel kun je het opsplitsen in een repeterende flow. Dus

Flow hek 1
Als
Knop X is ingedrukt

Dan
Open Hek
Zet timer Hek 280 seconden
Start flow Hek 2 na 40 seconden

Flow Hek 2
Als deze flow is gestart

En
Timer Hek 280 seconden loopt

Dan
Open hek
Start flow hek 2 na 40 seconden

Of heb ik de situatie verkeerd begrepen?

Ik snap wat je bedoelt Roco, de flowkaart iedere X seconden zou eigenlijk gewoon moeten werken. Als je geen andere trigger kunt kiezen, wil je gewoon dat het systeem werkt. Aan de andere kant ben ik blij dat er een beveiliging is ingebouwd.

Ik vind ‘iedere x seconden’ sowieso niet erg lekker, want ik wil dat Homey alleen iets gaat doen als daar aanleiding toe is. Het ophalen van stroomverbruik uit Homewizard snap ik en daar heb ik ook geen andere oplossing voor, maar in de meeste gevallen probeer ik de trigger vanuit het apparaat te laten komen. Iedere x seconden gebruik ik echt in het geval dat ik niet anders kan.

Ik denk ook dat de flow niet op zichzelf staat. Ik stel het me zo voor (en waarschijnlijk ga ik nu 50 kenners over me heen krijgen die zeggen dat het niet zo werkt): Je kunt bijvoorbeeld een flow maken die iedere 10 seconden loopt, zonder problemen. Maar als je 50 van die flows hebt, zal het al lastiger zijn. Dan moet Homey hoe dan ook 5x per seconden een flow laten starten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de voorwaarden die gecheckt moeten worden en de acties die moeten worden uitgevoerd. Zodra het langer duurt om alle flowkaarten uit te voeren dan dat de flow opnieuw start, krijg je een hele hoop commando’s die zich maar op blijven hopen.

Het zal denk ik nogal liggen aan hoeveel flows je hebt lopen en welke acties Homey moet verrichten.

1 Like

Als je timer-achtige oplossingen wilt gebruiken, dan heeft de Chronograph app een hele handige voor dit soort situaties: een transitie. Daarmee kun je voor een op te geven totaaltijd (hier zes minuten) in een aantal stappen (bv 10 stappen) een trigger krijgen om iets te doen (het hek opnieuw openen). Dan is alles netjes event driven zoals het met een net woord heet en is Homey niet de hele dag bezig om te kijken of er een zandloper loopt.

De transitie is overigens eigenlijk bedoeld om b.v. een lamp in stapjes harder of zachter te laten gaan of zoiets. Je kunt er hele leuke dingen mee doen.

Dat de elke x seconden kaart een flow uitschakeld is onzin. Ik weet niet wat jullie verder nog in die flows triggeren maar zelfs als ik mijn testflow naar elke 10 sec zet geeft dat geen problemen

Het is niet helemaal duidelijk hoe het kan dat je hek standaard na 1 minuut sluit. Maar dat je met je x-knop dat dicht gaan op 6 minuten kan zetten.

Dit is een typisch dingetje qua timers en Homey inderdaad. De oplossing die ik ervoor bedacht heb, vertaal ik maar even naar jouw situatie (voor zover ik die denk te begrijpen).

De volgende dingen moet je ervoor doen:

  1. Maak een Logic Numeric variabele HekTimer aan (en zet de waarde op 0).
  2. Maak een flow aan: ALS Doorbird Hek triggert EN HekTimer = 0
    DAN
    Calculate HekTimer as {{Hektimer+100}}
    Calculate HekTimer as {{Hektimer-100}} met Delay 100 seconden
  3. Maak een flow aan: ALS Doorbird Hek triggert EN HekTimer > 0
    DAN
    Calculate HekTimer as {{HekTimer+60}}
    Calculate HekTimer as {{HekTimer-60}} met Delay 60 seconden
  4. Maak een flow aan: ALS x-knop EN HekTimer = 0
    DAN
    Calculate HekTimer as {{HekTimer+600}}
    Calculate HekTimer as {{HekTimer-600}} met Delay 600 seconden
    Open de Deur Relay 1
    Sluit de Deur Relay 1 met Delay 600 secoden

In je verhaal ga je niet in op de situatie dat je op de x-knop drukt terwijl je hek nog (iets) open staat. Maar dat is ook op te lossen. En het is ook zeer de vraag of de delay seconden van Homey ook echt seconden zijn (spoiler alert: lang niet altijd).

Ok.

2 Likes