Fibaro dimmer 2 doet zijn eigen ding

Hi

Gisteren 2 fibaro dimmers aangesloten. Viel me al op dat het licht varieerde terwijl ik op de bank zat. Opnieuw calibratie en het weer leek goed te gaan.

Vanavond zelfde euvel … zie screenshot. Gaat helemaal vanzelf. Geen idee waarom. Ik zie geen verandering in dimstatus in homy.

Wel varieert de “power”

Iemand enig idee ? Ook raar dat het bij beide is.

Hoe heb je hem aangesloten?

Zoals hieronder.


was ik al bang voor,
Ik wilde eigenlijk typen, sluit deze eens met een blauwe NUL draad aan.

dus zo:
image

Je zou ook een bypass kunnen proberen maar een stukje blauwe draad heb je daar al zie ik.

Bedankt voor uw tijd

Helaas snap ik helemaal niets van dat schema.
Dat zag ik ook in de bijgeleverde handleiding.

Moet ik nu een een ( derde ) draad in de N doen ? Waar loopt deze dan naar toe ? Naar de N uit plafond ? Maar hoe bevestig ik dat dan ?

Er zit een normale gloeilamp in … is daar een bypass voor nodig ? Ik dacht alleen bij led problemen.

Sorry maar ik kom echt niet uit dat schema helaas.

Ze hebben ook een verkorte handleiding in meerdere talen:

Zonder schakelaar houd je dan dit over voor de driedraads aansluiting:

En je maakt het voor jezelf ook makkelijker als je de juiste kleuren gebruikt.
Dan is het makkelijker te volgen wat je aan het doen bent.

Ja die heb ik ook gezien … maar hoe sluit ik die N draad van fibaro aan op de N uit plafond ? Deze plafonddraad loop toch ook naar de lamp ?

Het gaat me om deze punten.

1 draad uit plafond en daar moet ik 2 draden op aansluiten toch ? Hoe ? Niet met een kroonsteen lijkt me ? Gaat dat met een lasklem ( voor 3 ) ?

Ja eens … maar heb even geen zwart in huis.

Ben niet in de war van de kleuren ( maar u heeft gelijk ) … maar van het schema en hoe aan te sluiten

Niet om vervelend te zijn hoor, maar ik vind het dapper van je om het aan te sluiten terwijl je eigenlijk geen idee hebt wat je doet. Tegelijkertijd hoop ik niet dat er nog meer mensen bij je in huis wonen…

2 Likes

Nee hoor niet vervelend … maar had liever gewoon een duidelijke uitleg gehad.

Daarbij heb ik hem net zo aangesloten als kaku. Waarom zou mijn huis afbranden bij fibaro en niet bij kaku ?

De duidelijke uitleg staat in de handleiding van de FDG-212 die je hebt,

vergeet de KAKU handleiding en gooi die weg, dat is een ander apparaat en kent geen driedraadsaansluiting.

Ik had zelfs de schakelaar al weggepoetst om het 3 draads systeem duidelijk te maken,
als je de uitleg niet begrijpt en het verkeerd doet breng je jezelf en mogelijk anderen in gevaar of in het beste geval is alleen je Fibaro Dimmer 2 defect en zit je even in het donker.
Vraag even iemand met ervaring met elektra die het schema snapt en het je kan uitleggen of vraag een installateur. Dat gaat nou eenmaal niet handig zo op een forum omdat wij niet weten of jij het snapt voor je aan de slag gaat.

Je zou namelijk niet de eerste zijn met een brand door kortsluiting of elektrocutie, en daarom krijg je bovenstaande reactie en houd ook mijn uitleg op.
(en ja als het goed is gaat je zekering of aardlek er uit. maar als je dat geluk niet hebt…)

3 Likes

Ik weet niet of je er uiteindelijk ook nog een schakelaar op aan wilt sluiten, maar dan wordt het een beetje een zootje zo (sorry). Als het al gaat, want het lijkt erop dat je de draad die van de schakelaar afkomt nu al gebruikt als fase (bruin)?

Even voor de duidelijkheid … de dimmers werken … geen vonken / rook / stop er uit of aardlek. Calibratie werkt … homey werkt ermee ( alleen veranderd de lichtintensiteit soms )

Aangesloten met de stop woonkamer er uit.

Bij verkeerd aansluiten zou de stop er meteen uit vliegen of de dimmer zou worden opgeblazen…

Mijn enige vraag is … wat doet die draad in de N ( ook zonder antwoord in ander toppic geplaatst) en hoe sluit ik deze het best aan op de N uit plafond ( laskoppeling ? )

Ik krijg veel commentaar en opmerkingen maar niet het antwoord.

En ja ik waardeer uw tijd en het weghalen van de schakelaar (nogmaals dank ) … maar een stipje op een lijntje in een schema verteld me niet wat dat stipje is … wat het stipje doet ( ook niet in de “duidelijke “ handleiding )

Op de foto komen uit mijn plafond : zwart / blauw en aarde.

Ik heb alleen een stukje los blauw draad gebruikt om door te lussen ipv de correcte zwarte kleur.

Het enige bruin is het de bruine draad op de noodfitting onder de kroonsteen. Maar dat maakt in dit geval ook niet uit.

Ik zie wat er uit het plafond komt, maar dat is niet leidend. Er zal ergens een schakelaar zitten die die lamp die er ooit gezeten heeft bedient neem ik aan? Want een zwarte draad moet van een schakelaar af komen. En hoewel je Fibaro dimmer zo wel zal werken zolang die schakelaar in een bepaalde stand staat, hoort het zo niet aangesloten te worden.

Uit je reacties lijkt een beetje een gefrustreerde toon dat Fibaro maar stom is en niemand je fatsoenlijk helpt om het te fixen. (Ik zeg “lijkt” omdat het op mij zo overkomt, misschien is het niet zo).

Maar iedereen roept juist tegen je dat je moet zorgen dat je snapt wat je aan het doen bent. Vooral omdat het anders gevaarlijk kan worden. Niet alleen voor jou, maar ook voor een eventuele volgende bewoner die erop vertrouwt dat de elektrische installatie klopt.

Het meest ideaal zou zijn als je de Fibaro niet in het plafond, maar dicht bij de (dim) schakelaar zou plaatsen. Of wel in het plafond, maar dan zul je misschien nog wat draden bij moeten trekken.

Eigenlijk moet het als volgt:

  • de zwarte die je nu in de L hebt, voor nu even negeren (lasdop of kroonsteentje erop om hem af te sluiten, die kan later wellicht voor schakelaar gebruikt worden)
  • bruin op de L (als die er zit ergens in het plafond, dan een lasdoosje erop en extra stukje draad naar de Fibaro)
  • blauw naar de N. Zelfde verhaal, lasdoosje erop waar 1 kabeltje meer in kan en dan naar Fibaro.
    De zwarte die nu
  • het huidige blauwe kabeltje van Fibaro naar lamp vervangen door stukje zwart

Als je dat hebt, kun je gaan nadenken over een schakelaar, maar daar zul je waarschijnlijk nog een extra zwarte draad van schakelaar naar Fibaro moeten trekken. Of een draadloze schakelaar gebruiken.

Dat is zoals het zou moeten. Met het blijvende advies om alleen dat soort dingen te doen als je snapt wat je aan het doen bent.

Als je er mee aan de slag gaat:

  • Wago klem-lasdopjes zijn er in 2,3 en 5 aansluitingen bij o.a. de HORNBACH. Super handig.
  • paar stukjes blauwe, bruine en zwarte draad zijn ook de kosten niet
1 Like

Bedankt voor uw uitvoerige uitleg.

Volgens robbshop en wat internet sites kan het gewoon zonder schakelaar worden aangesloten. Vandaar mijn aanschaf. Heb helaas geen ruimte om achter een schakelaar te plaatsten.

Ja de de frustratie spuit er uit. Wanneer ik zeg ik snap het schema niet dan krijg ik een foto van een schema als antwoord :joy:.

In onderstaande toppic is het net zo aangesloten ( zonder bruin etc etc ) maar de N doorgelust ( dat heb ik niet gedaan ).

In dat onderwerp heeft niemand het over elektrocutie/ kortsluiting / rampspoed … maar word het als goede oplossing gezien. Gewoon tussen schakelaar en de lamp ( net als ik doe … alleen via plafond ).

Dus waarom werkt dat wel en wat is de functie van het doorlussen van die N … ten opzichte van mijn aansluiting. Dat wil ik graag begrijpen.

Ik ga de lasklemmen aanschaffen :+1:

Ik begrijp je frustratie, maar ik hoop dat je ook inziet dat er hier toch wat mensen zijn die de tijd en moeite nemen om je te proberen te helpen, met de beste bedoelingen. Dat ze (we) niet meteen het antwoord geven dat je zou willen is een ander verhaal.

De oplossing in dat topic is niet helemaal hetzelfde. Daar zie je namelijk heel duidelijk waar de draad die in de L gaat, vandaan komt. Namelijk van een stekker. En dat is gegarandeerd permanent 230v. Bij jou zien we alleen een paar draadjes in verkeerde kleuren en die zwarte die in de L gaat zegt mij niet waar die vandaan komt. Ik vermoed van een schakelaar en ik ben bang dat als dat zo is, dat dat het op enig moment ingewikkelder gaat maken (namelijk; waarom doet die stomme Fibaro het ineens niet meer als er iemand die schakelaar heeft uitgezet).

Waarschijnlijk zal het zo prima werken, maar er zal hier denk ik niemand zijn die zal zeggen “dat ziet er goed uit, niks meer aan doen”.

Het topic begon volgens mij met de vraag waarom er spanningsverschil te zien is. Daarop kreeg je de tip om de (echte) blauwe draad ook op N aan te sluiten. Dat is geen vereiste, de dimmer kan ook zonder werken. Maar het is vaak een oplossing voor knipperende lampen bijvoorbeeld.

Zie je - naast de grafiek met spannings wisseling - ook de intensiteit van de lamp veranderen?

Thanks … daar kan ik wat mee.

Ja de schakelaar blijft aan. Maar dat ben ik al jaren gewend met mijn Kaku dimmers ( vanaf homewizard ) Dus ik snap dat de fibaro niet werkt indien de schakelaar uit staat. Deze zal altijd aan moeten staan.

Jazeker ook de lampen zie ik veranderen mbt tot intensiteit. Calibratie opnieuw werkte eergisteren … even aan uit zetten werkte gisteren. maar je ziet het wattage heeeeeel langzaam terug lopen ( 0.5 per uur ofzo ) … alleen het begin is erg rommelig zoals u op de grafiek ziet ( ook mbt tot intensiteit )

Bedankt voor uw hulp ( en geduld )

Ik ga kijken of N met lasklemmen doorlussen iets gaat verbeteren

-edit-

Ow en het aan en uit zetten met schakelaar werkt ook ( door setting na stroomonderbreking ). Gaat na omhalen schakelaar netjes terug naar dimniveau.

Dat dat werkt is inderdaad logisch, maar ik zou dat niet gaan gebruiken als schakelaar optie. Die functie is echt bedoeld voor sporadische stroomonderbrekingen en niet voor dagelijks gebruik. Ik zou me voor kunnen stellen dat je de levensduur van de dimmer daar behoorlijk mee beinvloedt.

Als je er echt een schakelaar op wilt hebben voor dagelijks gebruik, dan is er echt maar 1 optie en dat is aansluiten zoals het hoort. En dat vergt nog wat extra werk.