Fakro koppelen met Homey

Heeft er iemand ervaring met Fakro rolluiken te koppelen aan de Homey.
Er is wel een app alleen bij het installeren kom je niet verder. De rolluiken zijn verder wel Z-wave geschikt en met een handzender bedienbaar.

Gr.
Frans

Ha Frans,

Ben hier ook mee aan het stoeien geweest. Je moet de rolluiken eerst ontkoppelen van je afstandsbediening zodat ze van geen enkele zwave netwerk lid zijn. Daarna kun je ze koppelen aan je homey. Ikzelf heb daar nog wel een klein probleem mee, omdat het open en dichtgaan (ook automatisch) tegelijk gebeurd met het open en dichtgaan van de rolluiken. Ik denk dat een en ander op hetzelfde kanaal zit en daarom beide de opdracht krijgen om actief te worden. Ben er nog niet zo handig mee, maar moet dit ook nog verder uitzoeken.

Overigens werkt je afstandsbediening na het ontkoppelen natuurlijk niet meer met je dakramen. Zou wel handig zijn dat je ze zowel via de homey als ook via de afstandsbediening kunt besturen. Moet ik ook nog eens verder uitzoeken.

Gr.
Ben

Hoi Ben, heb jij hier toevallig nog een update over? Qua remotes.

En weet een van jullie toevallig of ook de Z-Wave screens en rolgordijnen van Fakro met de app werken?

Beste,

Ja dit werkt, heb er juist 1 geinstalleerd en met de fakro app v1.1.2 werkt het. Echter bij de koppeling lukt het niet om de device te herkennen. De rolluik wordt toegevoegd als standaard zwave apparaat. Het i da een knop die je aan en af kan zetten . Maar hiermee gaat de rolluik toch op en neer. Je kan dan wel de rolluik niet half sluiten. Oproep aan fakro nedeland om dit op te lossen!

Hoi Dirk,

Het werkt bij mij prima. Eerst alles ontkoppelen. Dan met de Homey app alles koppelen. Wat bij mij hielp is de Homey dicht bij het raam te houden. Zelfs bij 3 meter afstand kon ik hem niet koppelen.
Nu werkt alles perfect met mooie koppelingen met buienradar bijvoorbeeld.

1 Like

Hey frans, idd je moet de homey op 3m afstand hebben. Heb de koppeling gedaan met v4.2 van homey. Nu is de ipdate gebeurd naar 5.0.4. Kan is proberen ontkoppelen en terug koppelen.

Hoi Dirk,

Kan je daarna homey wel weer terugzetten? Mijn fakro raam raakt op dat moment de verbinding kwijt, terwijl er 2 gevoedde zwave stekkers vlakbij wél verhinding hebben met Homey.

Betreft HP2023 overigens. Zwave heal lijkt niet te werken.

Hoi Ronald, na het koppelen zou Homey gewoon weer teruggezet moeten kunnen worden. Bij mij wel tenminste (HP 2019).

Ik merk dat het koppelen van Fakro producten in het algemeen lastig is. Binnen een range van drie meter lukt het, maar zeker niet altijd en direct. Ik heb een Homey pro 2019. De dakramen werken na installatie prima (hoewel ze werden herkend als ARZ).

Nu ik ook ARZ-solar rolluiken heb aangeschaft loop ik tegen een nieuw probleem aan. Koppelen is lastig, maar wel gelukt. Maar… na de koppeling werken ze niet. Ze ontvangen de opdracht wel (rode led knippert) maar doen vervolgens niets. Ik heb de ramen nog niet op andere afstandsbedieningen aangemeld. Is ook niet het plan, Homey is de basis.

Heeft iemand misschien een tip?