On hyvä muistaa, että yhteisö (community) sovellukset ovat aina riski. Varsinkin jos tekee laitevalintoja ja ajattelee ohjana niitä Homey:n kautta. Saataa päätyä tilanteeseen, jossa jo toimiva kokoonpano lopettaa toimintansa vaikka laitteen valmistajan firmware- päivityksen seurauksena.
Siis kannattaa käyttää virallisia sovelluksia, jolloin jatkuvuus on varmempi tai olla suunnitelma B. Siitä miten hallintaa voi tehdä jos yhteisö sovelluksen kehittäjän / kehittäjien into hiipuu.
Toki yhteisö ohjelmissakin voisi olla jokin vapaehtoinen tilaajamalli, jonka kehittävä voisi laittaa saadakseen vapaehtoisia avustuksia tai ihan kk- maksua Google Play kaupan tyylisesti. Tällä voisi ehkäistä yhteisösovellusten kehittäjien kyllästymistä.
Paras tietenkin olisi, että valmistaja tekisi / teettäisi sovelluksen itse, mutta tämä on täysin ohjattava laitteen valistajan käsissä.
Oma tieni oli Coope&Hunter ILP:t (Green valmistamat). Lopettivat toimintansa Homeyn kautta. Saadaanko enää / koska saadaan toimimaan yhteisö sovelluksen kautta on täysin yhden kehittäjän käsissä. Suunnitema BTadon kautta laitteiden ohjaus Tadon virallisen sovelluksen kautta. Toki taas turhia lisäpalikkoja välissä, mutta jatkuvuus on todennäköisesti parempi.
Sama kokemus Ubisys:n kanssa. Ostin releitä, koska löytyy ihan oma Ubisys:n appi, mutta sepä onkin jonkun random duden tekemä ja lojunut marketplacessa päivittämättä vuosia. Kun aloin käyttämään noita Ubisys:n laitteita, niin eiväthän ne sitten toimineetkaan kuin viikon kerrallaan. Ja tukea ei löydy mistään, kun tietenkään appin koodaajakaan ei vastaile foorumilla enää mihinkään.
Onneksi eivät menneet ihan hukkaan, kun heitin kiinni Hue Bridgeen ja ohjaan niitä sitten Matterin kautta. Näin ainakin toimivat luotettavasti.
On tuolla Marketplacessa jos jonkinlaista soopaa. Tosi vaikeaa tietää, mikä appi toimii ja mikä ei ennen kuin on jo ostanut kyseisen laitteen.
Community sovelluksissa todellakin kannattaa katsoa, että onko projekti “elossa”, mutta virallisetkaan sovellukset eivät välillä kaita valmistajan X:n kaikkia laitteita. Oma esimerkki oli Boschin ilmalämpöpumppu, jota olin katsonut yhdeksi vaihtoehdoksi vanhan tilalle. Boschille on virallinen Homey- sovellus, jossa on aika kattavasti laitteita, mutta ei ilmalämpöpumppuja?!
Eli oli se sovellus yhteisö,- tai virallinen versio. Niin kanttaa katsoa laitteen tuki tarkasti ja myös katsoa kyseisen laitteen foorumi- ryhmästä keskustelua kyseisen sovelluksen toimivuudesta.
Samaa kokemusta minulla esimerkiksi Mielen kanssa. Virallinen sovellus löytyi, mutta ilman omaa laitetta. Tällä kertaa oli onnellinen loppu, Miele päivitti itse sovelluksen ja lisäsi tuettujen laitteiden määrää. Joskus voi siis näinkin käydä.