Kia has recently changed its API; we are all waiting for a solution.
Same here.
I need to wait for a bluelinky fix so I can implement it in Homeyđ«Ł
I did sent two mails to KIA NL. Just sent a third to my car dealer. Letâs hope for a dedicated domotica API which does not change every monthâŠ
Movement that disappointsâŠ
Beste Victor,
Dankjewel voor je bericht en interesse in het koppelen van slimme systemen aan je Kia. We begrijpen dat het aantrekkelijk kan zijn om voertuiginstellingen te integreren in bredere domotica-oplossingen. Tegelijkertijd willen wij vanuit Kia adviseren over hoe je jouw Kia veilig en duurzaam kan gebruiken zodat de kans op te voorkomen storingen of problemen kan worden verkleind en tegelijkertijd binnen de garantie wordt gedekt. Wij willen je daarom graag informeren over de beperkingen die gelden voor het koppelen van externe systemen/apps binnen Kia Connect.
Volgens de Kia Connect Gebruiksvoorwaarden, en specifiek artikel 7.4.2 en 7.4.2.1, gelden de volgende bepalingen:
* Je mag je Kia Connect/Kia App-inloggegevens uitsluitend gebruiken om in te loggen in de Kia Connect/Kia App en om verbinding te maken tussen de Head Unit en de App.
* Het is niet toegestaan om:
o je inloggegevens te delen met derden, waaronder aanbieders van externe apps of domotica-platformen;
o je inloggegevens te gebruiken in combinatie met software die niet door Kia is ontwikkeld of goedgekeurd;
o je inloggegevens te gebruiken om externe diensten te koppelen aan Kia-systemen, zoals de Kia Connect back-end.
Het niet naleven van deze bepalingen kan dus leiden tot (blijvende) technische problemen, zoals overmatig stroomverbruik van de Head Unit en het leeglopen van de 12V-accu, waardoor het voertuig mogelijk niet meer start. Kia wijst in dat geval alle aansprakelijkheid af voor schade of storingen die voortvloeien uit dergelijk gebruik.
Hoewel we de wens naar geĂŻntegreerde slimme oplossingen begrijpen, raden we het gebruik van externe systemen voor aansturing van jouw Kia of Kia App dan ook nadrukkelijk af.
Wat we wél aanraden, is het gebruik van de officiële Kia App en Kia Smart Charge App. Deze zijn door Kia ontwikkeld en bieden uitgebreide functionaliteiten, zoals slim laden op zonne-energie en het instellen van een dagelijks schema voor klimaatregeling in de auto.
Ik hoop je hiermee voldoende geĂŻnformeerd te hebben en wens je een fijne middag.
Met vriendelijke groet,
Just replied (sorry, its in Dutch):
Beste mensen,
Wat een teleurstellend antwoord. Met âMovement that disapointsâ heb ik dit antwoord in de Homey community weergegeven.
Waarom kan KIA dit niet regelen en andere automerken (onder andere mijn oude Volkswagen, Tesla en zelfs FIAT) wel?
Door jullie houding mis ik functionaliteit die ik bij mijn Volkswagen en aanvankelijk mijn EV6 wel had:
-
Dashboard op maat met precies de informatie die ik wil hebben
-
Automatisch optimaal laden op basis van energietarieven
-
Waarschuwingen op maat op mijn Apple Watch
-
Berekenen prijs per km en in kaart brengen overige kosten
-
De auto vergrendelen als ik ga slapen
-
Een reisdoel naar de auto sturen vanuit mijn agenda (indien het een reis is) zonder dat ik in de auto moet wachten op response.
Bovenstaande heb ik allemaal geprogrammeerd en werkt nu dus niet meer.
Ik ben ernstig teleurgesteld, zeker omdat het eerst wel werkte en omdat het echt een kleine moeite is voor KIA om een fatsoenlijke API te maken (minder dan een mandag) met een beperking van bijvoorbeeld eens per kwartier.
Voor mij was de beschikbaarheid van de API een belangrijk aankoopargument, zoals voor veel domotica liefhebbers (een snel groeiend aantal). Volgende keer dan toch maar die Tesla?
De nieuwe KIA app vind ik echt een verschrikking met reclame voor de nieuwe KIA modellen, iets waar ik natuurlijk niet op zit te wachten als ik nog geen half jaar mijn auto hebâŠ
Met ernstig teleurgestelde groet,
Victor Bicknese.
@Doekse ^
Nice reply, well said. But isnât this the way almost every tech brand thinks? Itâs our product, and with our app itâs the best. They just donât see home automation the way we do.
Thatâs where the EU should step in: if a company delivers a cloud app, then a local API for home use should be available with the same functionality. Hopefully, someday this will be the case. We all know better,âŠ.. But hope for the best ![]()
It seems, that in the home assistant world they are reaching a solution:
Unfortunately Hyundai now has the same (KIA) issue (captcha). For HomeAssistant there is a KIA-solution now which could be ported.
Issue: Hyundai EU Login Failed · Issue #1343 · Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo · GitHub
Workaround from KIA: Kia Europe Login Flow · Hyundai-Kia-Connect/hyundai_kia_connect_api Wiki · GitHub
Helaas werkt die niet in Homey (althans bij mij)
I also use Home Assistant. Unfortunately, Kia does not work.
Edit:
Today, Home Assistant updated the Hyundai/Kia app. The folks there are in the same boat as us. It doesnât work there either.
@Gruijter since the update of Homey to 12.8.0 I have a red exclamation mark on my Hyundai device. Using the new app version 1.2.2. Re-entering my credentials didnât solve the problem. Neither does restarting the app.
any clues?
Has anyone been successful with the workaround? I managed to retrieve the refresh token, but I am still getting the same errors. Also, the token changes every time I retrieve it.
Not in the Homey app, no. It needs to be adapted to work with these tokens, but it can be.
Iâve just reached out to the Hyundai/KIA team. It seems theyâve broken it for everyone, Home Assistant, Tibber, us, and probably others too. Hopefully, Iâll hear back from them soon.
Another update for the Home Assistant Hyundai/Kia integration was released tonight. It doesnât work either and crashes. Iâll be in touch as soon as HA provides a working update.
unknown error
Just checking, did you use the refresh token instead of your password? As that is now needed in the Home Assistant integration (for the EU region).
Yes, I did, but it still doesnât work.