Fibaro dimmer 2 no secure groups

Om associaties goed te laten werken moeten de security levels overeenkomen. Ik vermoed dat je eerdere fibaros hebt toegevoegd met firmwares voor versie V7. Toen ondersteunde Homey S0 security en unsecure. S0 security is echter (in ieder geval met Homey) voor veel mensen instabiel en traag gebleken. Veel mensen (inclusief ikzelf) hebben er daarom destijds voor gekozen met een truukje alle z-wave unsecure te koppelen.

Met versie 7 van de Homey firmware is S2 security geintroduceerd. Deze schijnt veel sneller en betrouwbaarder te zijn dan s0. Met die stap heeft Athom ook besloten S0 security default niet meer te ondersteunen tenzij een Homey app daar expliciet om vraagt. Fibaro’s ondersteunen volgens mij nog geen S2 security, vandaar dat ze terugvallen naar unsecure.

Op de Homey developer page zou je moeten kunnen zien welke security je devices hebben en of ik het juist heb.

Ik heb een tijd terug daarum deze wens bij Athom ingediend [REQUEST] User selectable Z-wave security levels in order for associations to work - like deze en hopelijk dat Athom erop reageert. Dien voor de zekerheid ook een support ticket in bij Athom.

Zelf heb ik na een hoop gespeur ontdekt hoe ik devices weer kan dwingen unsecure te includen (want het truukje die ik voorheen gebruikte werkte ook niet meer). Ik heb daarum de app [APP][PRO] UnZ-Cure (add z-wave devices unsecure) in het leven geroepen zodat ik weer alle dimmers en knopjes unsecure kan includen, want een hogere security is m.i. voor dimmers en knopjes niet zo relevant en unsecure is volgens mij nog steeds de meest stabiele en snelle optie.

Als het om één knopje bij je dimmer gaat zou ik zeggen: include dat knopje ook unsecure met mijn app. Wil je alles hetzelfde dan wordt het meer gedoe.

Je wilt neem ik aan S0 security voor je meest recente dimmer. Eigenlijk raadt ik (en Athom) dat dus af. Mijn UnZ-cure app is in principe aan te passen om dat ook te kunnen. Of het wijs is in jouw geval hangt af van hoe stabiel en hoe snel je z-wave is.

Maar het alternatief zou zijn al je andere dimmers en knopjes ook unsecure te includen. Dat is nogal een gedoe met alle associaties opnieuw leggen en flows fixen.

De security levels zijn overigens na het pairen niet meer te wijzigen, dus het klopt dat parameteraanpassingen weinig helpen.