Iemand een idee hoe volgende op te lossen? (bepalen of iemand nog slaapt)

Dat zal heel moeilijk gaan in bed.
Denk ook dat bij jullie op kantoor je niet kan meten of 2 personen naast elkaar zitten aan 1 buro…

Uiteraard kan dat in theorie wel, maar dan heb je zo’n dure sensoren nodig en apparatuur dat dit niet meer te doen is in een ‘hobby’ thuis omgeving en dat de kosten om dit soort dingen allemaal via sensoren te doen groter worden dan gewoon 2 slaapmatten aan te schaffen die het uit zichzelf al doen.

Snel bovenstaande doorgelezen.
Lijkt mij op veel punten nogal stevig qua ingreep…

Voor sommige mss een oplossing en ik weet niet of het al werd vermeld:
Slapen is bij ons : telefoon op vliegtuigmodus en het is na 20u? → dus niet meer verbonden met mijn Ubiquity Unifi.
Werkt perfect. Weet precies wanneer mijn kinderen gaan slapen via een melding (als ik dat wil opvolgen).
's morgens net omgekeerd. Voordeel : ze blijven vaak wel langer liggen en dan kunnen ze wel al wakker zijn.
Dit zet hun gebruikersstatus op slaap/wakker.

Niet perfect maar wel netjes en makkelijk.

Om verder op Withings in te gaan:
Moet ik nog testen. Ik heb zelf 2 weegschalen, smart watches, koortsmeter en bloedrukkmeter.
Werkt allemaal perfect op gebruikersniveau (Withings gebruikers).
in principe zou je op basis van verhoogde hartslag ook al iets moeten kunnen triggeren?
nog beter : mijn uurwerk registreert de passen… Dus vanaf x passen?
Dit waarschijnlijk wel via IFTT.
Ik gooi maar wat ideeën in de groep ;). Laat nog weten als ik er zelf verder mee raak (en eens tijd heb)

succes!

Ik heb vanmiddag 2 van die slaap matten besteld bij amazon, als het goed is komen die morgen binnen.

Heb ook contact gehad met Athom support over de gebruiker limiet, ze hebben me geantwoord dat bij de volgende update het mogelijk zou zijn meerdere gebruikers te kunnen toevoegen. Helaas konden ze me wel niet vertellen wanneer de update zou komen.

Ook heb ik contact gehad met de gebruiker uit het Duits forum welke 2 van deze matten werkend had in Homey (via IFTTT) . Hij zou als dat nodig was me screenshots sturen hoe dit te doen.

Dus even afwachten totdat het binnen is en dan kan ik aan de slag ermee :slight_smile:

Als je UniFi WiFi hebt dan kan je laten triggeren als je switcht van accesspoint. Dus als je naar beneden of naar boven gaat bijvoorbeeld.

Als gordijnen worden geopend of het licht in de slaapkamer worden aangedaan tussen 05 en 10 dan is iedereen opgestaan.
Als gordijen dicht blijven en slaapkamer licht, maar licht badkamer of specifieke deur van inloop kast wordt gebruikt dan is X of Y wakker. Als koffie automaat wordt aangezet.

Maar als je een schema hebt, wat regelmatig wisselt (dag en nacht diensten bv), dan kun je de begrenzingen van dat schema vinden in je agenda, dus misschien met de icalender app je agenda’s gebruiken om je tijd vensters per persoon te bepalen voor die dag.

Iedereen heeft een patroon als hij/zij naar bed gaat of opstaat, die opschrijven, sta eens gelijk met je partner op en volg die in de handelingen.

De TS heeft al withings matten gekocht en is daarmee aan de gang gegaan. Voortgang daarin lijkt verder te gaan in een Duits topic.

correct, de matten waren reeds besteld en inmiddels sinds vanavond ook al binnen (razend snel daar bij amazon) en ook geinstalleerd.

Test flows (met enkel logging als iemand in of uit bed gaat) zijn in Homey aangemaakt.
Nu is het een kwestie van kijken of ik matten werkend krijg dat ze gaan melden als iemand in en uit bed gaat, dit laatste ga ik doen via IFTTT, de koppeling is inmiddels ook al gemaakt voor beide matten.

Dus even een nachtje slapen en kijken wat de mat gaat doen en of ik morgen log files heb maar ook slaap data etc

@Kaspar
dat heb ik niet, maar zoals diverse malen gemeld ik neem de telefoon niet mee naar bed, dus dat ging zo wie zo niet werken dus
@M_a_r_c_o
Gordijnen blijven vrijwel altijd dicht, dus ook geen optie. Daarnaast geen routine kunnen vinden die werkbaar was. (dagen in de gaten gehouden, opgeschreven, logs bekeken er was niets waarmee je dit met logica kon doen, vandaar de aanschaf van deze matten).

Beetje mosterd na de maaltijd, maar er bestaat zoiets als een gewichts sensor / weegsensor. Deze zijn spotgoedkoop. https://www.amazon.nl/ILS-Gewicht-Strain-Sensor-Weerstand/dp/B07H4L36VR/ref=asc_df_B07H4L36VR/

Als je weet hoeveel gewicht er op je bed ligt is uitrekenen hoeveel mensen er nog liggen te slapen heel voor de hand liggend.

ICM een homeyduino integratie makkelijk aan te sluiten op Homey. Moet je wel een beetje handig zijn met programmatuur. Zit er zelf aan te denken om dit onder mijn bed te realiseren.

En dan krijgen we daarna dat we het bed in 2 stukken moeten zagen want hij wil niet alleen weten of er iemand in bed ligt maar ook wie!
Wel een leuk idee van de gewicht sensors. Misschien leuk om te meten hoeveel bier er nog in het vat zit!

4 Likes

dat weet ik al, heb immers 2 matten besteld :slight_smile: En ja we liggen altijd aan dezelfde kant van het bed, haha

Ow maar het ging even over de gewicht sensoren in het bericht boven mij. Iedereen probeert nog steeds met je mee te denken terwijl jij je probleem allang opgelost hebt. Die load cells gebruik ik al een heel poosje om mijn bier te meten maar had dit expres niet genoemd omdat het geen goede oplossing zou zijn voor jouw probleem.

1 Like

Zeer benieuwd naar jouw oplossing als je hem hebt gerealiseerd. Als je eraan denkt, hoor ik het graag :wink:

hahaha, jij snapt hem, hahaha…

1 Like

En dat de rechter mat dan morgen zegt: u bent gisteren 80 kilo aangekomen!

Dat suggereerde ik ook al, maar schijnt om wat voor reden dan ook te ingewikkeld of zo.

@B3rt hoe heeft het uitgepakt???

Hoe bedoel je?
In topic had ik al vermeld dat ik 2 matten gekocht heb en die werken prima.

Kun je iets meer vertellen hoe het werkt? Wat? Hoe?

Voor zo’n uitgebreide vraag en probleem stelling vind ik: het werkt prima. Wel erg makkelijk

Snurkt ze?

2 Likes

Had je anders verwacht…

1 Like