Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Volgende uitdaging is om een virtuele dimmer te maken die 0-254 kan sturen over MQTT. Standaard dimmer nu stuurt 0-1 en dan blijft de ITHO erg stil :sweat_smile:
Als iemand een idee heeft?

Nou, heb er zojuist ook een besteld. Waren er nog 5. Als het goed werkt dan bestel ik er nog een en heb ik twee Shelly 2.5 over :joy:

Je maakt een variabele, die bereken je met " {{round(dimmer-niveau *254)}}" (dimmer-niveau vervang je door de tag van het dimmer niveau van je virtuele dimmer (ik gebruik trouwens een virtuele ventilator met dimmer)). Daarna stuur je die variabele naar de itho.

Let erop dat je dat niet in één flow actie doet. De acties worden namelijk parallel uitgevoerd, grote kans dat de variabele berekening nog niet klaar is voor het opsturen van de waarde van de variabele naar de itho. Daarom spilts je de flow in 2. De eerste berekent de variabele als de dimmer waarde is gewijzigd. De tweede stuurt de itho aan als de variabele waarde gewijzigd is.

3 Likes

Ook hier de Itho CVE RFT WiFi add-on (revisie 1) binnen en geïnstalleerd. Meteen de ventilatie unit maar weer eens schoongemaakt. Het lijkt erop dat ik mijn 4 jaar oude unit kan regelen van helemaal uit (0) tot helemaal voluit (254).

2 Likes

Thanks! 2 flows gemaakt, alleen zie ik in MQTT Explorer wel een getal komen wat overeenkomt met de schaal 0 tot 254, maar op de een of andere manier gaat de ventilator er niet harder of zachter door draaien. Als ik de label weghaal en er een vast getal neer zet, dan reageert de ventilator wel.
Zowel met de logic in Homey zelf, als met better logic.
image image

Hm, dat is apart. Ik heb net de 2 flows werkend. Ik gebruik een HTML API Call. Die werkt wel. Ik gebruik de gewone homey logica (voor berekening en webverzoek).
Weet niet of het uitmaakt, maar heb je de variabele wel als numeriek?

Screenshot 2021-01-17 at 00.29.13 Screenshot 2021-01-17 at 00.29.31

1 Like

Die JSON call werkt well idd, maar de MQTT niet. Maakt niet, doel is bereikt! Bedankt!

@Torch1969 Waar komt die Itho_CVE_addon_dim vandaan? En begrijp ik goed dat je wel mqtt broker en cliënt hebt draaien. Maar eigenlijk de ithobox via de web api aanstuurt?

@Kerre zie hier
En het draadje op Tweakers

Ik heb de MQTT client nog niet op de homey geïnstalleerd, dus eerst even zo. Vandaag weer verder.

Dankjewel voor de link. De module is hier al geplaatst. En op dat tweakers topic ben ik ook actief. Vroeg me alleen af hoe je die flow had vorm gegeven.

Aha :wink: ik moet beter lezen.
Dat is een variabele (nummer) die je zelf kunt definiëren. Die bereken je in die eerste flow zoals je in het linker plaatje kunt zien.

Dat begrijp ik. Is allemaal ook vrij logisch. Allee. Ik mis hoe je aan de Itho_cve_din bent gekomen. Is dat de virtuele dimmer/ventilator of de waarde uit de html api van de addon zelf.

Lekker noob gevoel zo op de zondag. :wink:

Niveau in het linker plaatje is het dim niveau uit de virtuele dimmer/ventilator. Itho_CVE_addon_dim is een variable die ik zelf in homey gedefinieerd heb en dus bereken vanuit dat dim niveau. Dit omdat dim niveau in homey een waarde 0-1 is, die moet je omzetten naar een waarde 0-254. Dat doe ik in die linker flow.
Met deze flows stel ik vanuit homey de ventilatie snelheid in. De andere kant op kan inderdaad ook, maar dan wil ik MQTT gaan inzetten. Anders moet je gaan pollen met die html api call.

Dank u. Straks maar eens verder uitzoeken.

Merci voor de flows. Het is gelukt. Aan/uitzetten en de waardes dmv de slider veranderen werkt in homey prima. Nu nog een manier vinden om dit te koppelen met HomeKit.

Met de virtuele apparaten app van Arjen Kranenburg heb ik wel een ventilator kunnen toevoegen. Echter doet deze nog niet veel en is dit enkel aan/uit te bedienen. Dus niet als daadwerkelijke schaalverdeling. Als in minimaal, medium, maximum.

Je kunt bij die virtuele ventilator ook aangeven dat die een dimmer moet tonen (dat moet wel bij het aanmaken van het virtuele apparaat, kun je later niet meer toevoegen volgens mij, dus wellicht moet je de virtuele ventilator opnieuw aanmaken

), dat heb ik ook.
En met de homeykit app koppel je hem door naar homekit (heb ik ook). Dus wat jij wilt gebruik ik precies zo :slight_smile:

Dat begrijp ik. Echter in de Home+ app kan ik de % slider wel bedienen. Echter in HomeKit zelf niet. Zie onderstaande afbeeldingen.

Ah, dat probleem heb ik ook eens gehad. Zet het doorgeven van dit apparaat in Homeykit app configuratie uit. En daarna weer aan. Dan geeft homeykit het apparaat opnieuw door met de actuele benaming en capabilities. Als het goed is zie je de dimmer dan wel.

Bij mij werkt de aansturing via MQTT nu ook. Met dezelfde variabele die ik bij de HTML API Call gebruik. Enige verschil dat ik zie, is dat ik het gewone MQTT bericht gebruik.
Screenshot 2021-01-17 at 15.32.53

En de weg terug vanuit de Itho CVE add-on via MQTT status bericht. Omdat je een string terugkrijgt zet ik die om naar een nummer, deel door 254 (om van 0-254 terug te komen op 0-1) en rond af op 2 cijfers achter de komma. Daarmee krijg je een dim waarde die je in een homey dimmer kunt plaatsen.

Screenshot 2021-01-17 at 15.36.00