Welke apparaten werken goed met Homey?

Dan was het 2015, ik was in ieder geval een van de eerste (pre koop), weet niet meer precies hoe ze het toen aangaven. Ik zal het model ID melden, zodra ik thuis ben. Homey staat nu uit, omdat hij bij elk gesprek dat ik voer er door heen praat dat hij mij niet begrijpt. Ik weet dat ik ook de microfoon kan uitschakelen, maar de kids die langskomen vinden het leuk om tegen hem te praten (wiki e.d.). Maar goed dan kan ik de mic inderdaad in en uitschakelen. Ik heb de KlikAanKlikUit AWST-8802 Dubbele Draadloze Wandschakelaar.

Dankjewel, das al 2!

Maar serieus. Als de topictitel was geweest : ik krijg mijn flow met een kaku schakelaar niet voor elkaar dan was dit hele topic anders gelopen. Roy had dan om meer info gevraagd over de betreffende schakelaar en Peter had gevraagd of hij de flow zou willen sharen zodat we kunnen kijken wat er mis gaat. Ik zie dat de titel aangepast is maar het is nog steeds geen vraag

2 Likes

Mijn vraag ging in eerst instantie ook niet over een flow. Mijn probleem is dat ik de afgelopen jaren apparatuur heb gekocht (al dan niet nodig), omdat ik het leuk vind om er mee te spelen in combinatie met Homey. Maar zoals ik aan gaf krijg ik al die apparaten niet eens werkbaar en daar begrijp ik niets van.

Som dan eens op wat je hebt

Dat is omdat er meer achter zit dan alleen de schakelaar toevoegen. Als die schakelaar toegevoegd is moet er een flow gemaakt worden zoals hierboven al omschreven:
ALS de schakelaar ingedrukt wordt DAN doe de lamp aan. Ook het praten tegen Homey kan best werken maar voor een hoop dingen moet je Homey eerst vertellen wat ze moet doen.

Dan denk ik dat het probleem vooral zit in hoe je denkt dat het systeem werkt en hoe het systeem eigenlijk werkt.

Als ik je verhaal zo lees, dan lijkt het erop alsof jij denkt dat het volgende het geval is:

  • Je hebt een schakelaar (bijvoorbeeld van kaku)
  • je voegt die toe aan Homey
  • Je drukt op de schakelaar en verwacht dat je lampen aan/uit gaan

Dat is niet helemaal hoe het systeem in elkaar zit. Homey weet natuurlijk niet waarvoor jij die schakelaar toevoegt. Dat moet je dus zelf bepalen. Dat is meteen de kracht, je kunt met die schakelaar de lamp aan en uit laten gaan, maar je kunt er ook je tv mee aan en uit zetten of Homey: “Rocodamelsheki moet weer moderator worden” laten zeggen. Eigenlijk kun je dat helemaal zelf bepalen. Maar dan moet je wel eerst definiĂ«ren wat er gebeurt als je op een knop drukt.

Wellicht goed om dit eens door te lezen:

Een of andere vage gast heeft in het Engels een matige beschrijving gegeven van hoe je een en ander werkend kunt krijgen. Er zijn minstens even matige vervolg-tutorials van diezelfde vage gast:

2 Likes

Het zal inderdaad aan mijn verwachting liggen. In mijn beleving zie ik bijvoorbeeld de afstandsbediening staan als app in het portal. Ik verwacht dan dat ik eerst kan constateren dat deze werkt op de tv voor ik er iets mee ga doen. Zo ook voor de schakelaar. Ik zou verwachten dat ik eerst de app kon testen, maar dit blijkt niet het geval. Misschien moet ik die stap over slaan, alleen omdat de flow ook niet ‘werkt’ twijfel ik of de app uberhaupt werkt.

Laat dan de flow hier zien zodat we mee kunnen kijken.
Screenshot of share a flow, allemaal goed.

De app werkt, geloof me.

Zou je de flow kunnen delen waarvan jij denkt dat die niet werkt? Misschien zien we dan wat er mis gaat.

Hoe wil je het hebben?

Zoals beloofd Homey (Early 2016) Versie 3.1.1.

1 Like

Lijkt er wel op. Wel op je cash flow letten dan
 :rofl:

1 Like

Om on-topic te blijven:

  • Neo Coolcam power plugs (V1 Ă©n V2)
  • Neo Coolcam door sensors
  • Neo Coolcam Wall switch single (wired)
  • Neo Coolcam Wall switch double (wired)
  • Remotec Scene master
  • Aeotec Wallmote Duo
  • Aeotec Wallmote quad
  • Xiaomi temperature/humidity sensors
  • Xiaomi (Aqara) vibration/tilt sensors
  • Xiaomi Single wireless switch
  • Xiaomi Dual wireless switch
  • Xiaomi Wireless button switch
  • Fibaro Multisensor
  • Tradfri E27 100w lamp
  • KaKu AKCT-510 keyfob
  • Kaku wireless switch single
  • KaKu wireless switch double
  • HomeWizard gateway app met
    • Action switches
    • Smartwares switches
    • KaKu switches
    • Wattcher
    • Heatlink
    • Diverse thermometers (ook via wireless weather sensors app)
    • Weather station (ook via wireless weather sensors app)
1 Like

Ik probeer nu de flow web, maar daar werkt de flow ĂŒberhaupt niet meer. Zie bijlage. Je ziet dat het apparaat al gedownload is, maar toch ziet hij hem niet meer.

Screenshot_20191223-174125_Chrome

Als ik op de app klik die al in mijn scherm staat dan komt hij dat ik nog geen apparaat heb geinstalleerd. Dit is een beetje het probleem waar ik veel tegen aan loop


Ok, hier kunnen we wat mee! Nadat je de app geinstalleerd hebt kun je een apparaat toevoegen. Leg de dubbele schakelaar dicht bij Homey (ze houd van close contact) en voeg dan de schakelaar toe. Aan het screenshot te zien is dit al wel eens gelukt.

Ik krijg de volgende info:


Ik heb een simpele nieuwe flow gemaakt, maar kan bij Then niets anders kiezen dan schakeldoos
 En dat was waar ik ook op stuk liep
 ik ging er continue van uit dat ik de app kon uitproberen alvorens te starten met wat het moest doen


Ja maar hier gaat het denken verkeerd. Een Kaku schakelaar is een zender. Die zend een signaal naar een ontvanger (homey in dit geval) om een actie te ondernemen. Dus misschien wil je eens een flow maken met:
ALS de schakelaar ingedrukt word (hier vul je dus je Kaku schakelaar in bij de eerste, linkse kolom) DAN stuur een bericht naar je mobiel. Gewoon om te kijken of dit werkt.

2 Likes

Oooooh! & Aaaaaaaaah!

hi Richard,

Trek de ontvanger eens uit het stopcontact boven jouw keukenkastje en kijk welk model dit is.
installeer deze dan door een nieuw apparaat toe te voegen met het plusje, klikaanklikuit (afgekort KAKU of COCO in het engels) als merk (die app heb je er al op staan) en dan het type apparaat. bijvoorbeeld de PAR1000 en volg de stappen die de app aangeeft om te koppelen. (als je de keuze krijgt tussen “bestaande zender kopieren” of “nieuw signaal maken” kies dan voor nieuw signaal.

Dit is namelijk het apparaat wat je wilt bedienen. nu deze geinstalleerd is kan je deze bedienen en de lamp dus aan en uit zetten. Daarna kan je dus flows gaan maken.

Zoals Rocodamelsheki al aangeeft is de wandschakelaar alleen een zender. je kan er dus voor kiezen om een flow te starten met die wandschakelaar, (when wandschakelaar: power = on) en de homey de schakelaar te laten bedienen (then PAR1000: power=on) en nog iets anders te laten gebeuren (AND thermostaat: doeltemperatuur = 21).

succes!

Misschien moet je even goed lezen voor je dit soort commentaar geeft. De titel was eerst een beetje heel erg anders dan dat het nu is