Homey Pro (Early 2023) - communiceert via Wifi in plaats van LAN

Hallo allemaal,
… Afgelopen zaterdag na 3 maanden eindelijk mijn Pro 2023 ontvangen. Vervolgens de zondag erna met knikkende knieën ge-setupt.
Nou, ik moet zeggen, dat valt reuze mee. Al zou het handig zijn om in de setup manual even te vermelden dat je je oude Homey van de stroom af moet halen om überhaupt de nieuwe te kunnen installeren.
Maar whatever… na een uurtje of zo, zelfs met het oppikken van de cloud backup was mijn z-wave mesh al grotendeels up & running. Zigbee is even lastig. Er word een migreer optie geboden, maar die loopt vervolgens dood. In mijn geval heb ik niet zo gek veel Zigbee devices, welke zich allemaal prima opnieuw lieten pairen. Tja, er zit een I/O schakelaartje van aqara in mijn plafond ventilator. Dat was even een gefriemel om deze opnieuw ad gang te krijgen.

Je moet dan ook even je ontbrekende kaarten in je (advanced) flows opnieuw plaatsen. Maar al met al viel het mijn reuze mee. Daikin Airco - Sonos - LG TV… komt keurig terug in mijn homey app.

Wat ik me wel afvraag…

Vlgs de App is mijn homey via WIFI gekoppeld. Hier kom je via de setup ook niet onderuit.
Maar ik heb natuurlijk die ethernet adapter meteen mee besteld, de led hierop geeft ook traffic aan, knippert zoals het hoort. Maar zoals gezegd, in de app lijkt hij via wifi te communiceren.
Weet iemand hoe je dit instelt?

Daarnaast blijkt mijn oude Broadlink RM Pro ir zender niet meer ondersteunt te worden. Hier moet ik dus een alternatief op vinden. Als iemand hier een idee heeft?

ik hoor het graag. Bedankt alvast.

Frans

1 Like

Als de app zegt dat Ethernet niet is verbonden is de kans 90% dat je de adapter verkeerd hebt aangesloten. Volg de instructies op de doos van de adapter nauwgezet.

2 Likes

Yep anders doe ie het echt niet!!

1 Like

Ik heb precies dat de ethernet adapter wel werkt maar als ik m aansluit wordt mijn hele homey enorm traag en lijkt een soort van te crashen want alle devices krijgen een rood uitroep teken ….

Geen idee wat ik moet doen om het werkend te krijgen
Al een andere kabel geprobeerd andere switch maar steeds hetzelfde effect…

WiFi werkt overigens perfect

Iemand een idee
Is de ethernet adapter niet goed ?

Ik heb m goed aangesloten (lange kabel naar de homey korte in de adapter)
Ik zie ook de lampjes op de ethernet adapter branden dus er is wel degelijk connectie

Misschien. Meer kan niemand er hier over zeggen.

Als je denkt dat ie kapot is moet je bij Athom reclameren.

… ik heb die adapter wel degelijk correct aangesloten, led indiceerd ook activiteit. Vreemd dat de app asngeeft dat de homey via wifi is aangesloten. Waar komt dst verkeer dan vandaan?….
Hopelijk komt hier een oplossing voor….

Inmijddels merk ik dat de neo coolcam deur sensors niet meer werken, foscam ip camera’s willen ook niet meer….

Op je vraag voor alternatief van broadlink;

Tuya Smart RF/IR control werkt in mijn geval zelfs beter dan de Broadcom het ooit deed.

1 Like

Hoi Hannes, ga ik straks uitproberen. Dank voor ie tip👍

1 Like

Goed te horen dat de installatie eenvoudig is. Ik heb nu een SmartThing systeem. Ben wel wat gespannen hoe de overgang naar mijn (nog niet gearriveerde) Homey Pro 2023 zal verlopen! Meeste apparaten zijn Fibaro switches en Aeotec sensoren.

Hoi Hannes,
Even niet duidelijk voor mij. Is het enkel een tuya app installeren op de homey om die Broadlink aan te sturen? Of moet ik juist een nieuw apparaat hiervoor aanschaffen?

Yes je hebt er wel een nieuw apparaat voor nodig. Zelf heb ik deze;
€ 13,25 35% Off | Tuya Smart RF IR Remote Control WiFi Smart Home for Air Conditioner ALL TV LG TV Support Alexa,Google Home
https://a.aliexpress.com/_ExOUt35

Kan je de adapter niet testen op een ander toestel met usb-c aansluiting?

Moet je de adapter van Homey gebruiken? Ik gebruik hier een Plugable 2,5gb usb-c adapter voor mijn Synology NAS, Mac mini en werkt ook op een ipad pro.

Iemand al fibaro spullen toegevoegd?? ik krijg een foutmelding
transmit_complete_noroute

…. Yep, diverse fibaro switches en dimmers toegevoegd. Nou ja, ik bedoel, deze zijn meegekomen vanuit de cloud back-up.
Exhter niet vlekkeloos. 4 stuks waren verdwenen uit de mesh. Deze heb ik opnieuw moeten pairen. 1 ervan was btw een robbsmarrt dimmer. Inmiddels werk z-wave grotendeels weer.

Wel heb ik de homey pro 2023 afgelopen weekend 1x moeten herstarten omdat er plotseling vanalles haperde.

Op dit moment nog geen oplossing voor:
Foscam - neo coolcam deur sensor - broadlink.

Die deursensoren heb ik al vervangen voor aqara zigbee’s.

Tevens: geen idee wat te doen met die ethernet module. Dit is een vaag verhaal.

Inmiddels mijn Homey Pro 2023 geïnstalleerd en werkt tot nu toe naar behoren. Heb alleen nog problemen met de IR.
Deze lijkt alle signalen dubbel te sturen. Dus ipv naar kanaal 1 ga je naar kanaal 11. Zo ook bij alle andere commando’s.
Dit werkte en werkt prima op mijn oude Homey.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Zit er geen ‘debounce’ instelling bij? De Logitech Harmony had dat bijvoorbeeld, zodat hij pas na x msec het volgende signaal stuurde, hoe vaak je ook op t knopje drukte.

Helaas niet.