Bewegingsmelder, Conditional statements

Misschien ff logisch denken.

Als is de trigger voor de flow, en dat is een “gebeurtenis” of een bepaald enkel moment.

Als de zon onder gaat, is een moment.

Het is na zonsondergang, is geen moment maar een langer durend iets…

@Karel_MuziekNu
Zonsondergang is een gebeurtenis waar je iets mee kan
“Als de zon onder is” is een gegeven. Niet een gebeurtenis.

Ik gebruikte hier variabelen voor en Zandlopers
Variabel heeft een waarde van 0 of 1 (waar of onwaar)
Zandloper kan zijn wat je wilt. Te lang is beter als te kort. Hij moet in ieder geval langer zijn dan de periode waarin je sensor nog in de “alarm” staat zit.

Flow 1 - er is beweging gedetecteerd en het is avond
Als
Er beweging is gedetecteerd
En
De zon is onder
Het is tussen xx en xx uur (is deze echt nodig?)
Dan
Zet variabel op 1
Zet zandloper aan

Flow 2 - zet timer en lampen aan
Als
variabel is veranderd
En
zandloper loopt
variabel is gelijk aan 1
Dan
Dim de lampen naar gewenste stand

Flow 3 - voorkom dat de lampen te vroeg dimmen
Als
beweging is gedetecteerd
En
zandloper loopt
Dan
Reset zandloper tijd

Flow 4 - merkt op dat er echt niemand meer is
Als
zandloper is verstreken
Dan
zet variabel op 0

Flow 5 - zet alles weer zoals het was
Als
variabel is veranderd
En
variabel is gelijk aan 0
Dan
Dim lampen terug naar oorspronkelijke dim stand (in dit geval 0)

Je kan flow 4 en 5 combineren. Maar ik hou er van om zo veel mogelijk in losse flows te doen en met variabelen te werken. Als je bijvoorbeeld een variabel maakt met als waarde 0.55 kun je deze gebruiken als je dimniveau. Mocht je het ooit willen aanpassen naar 60% hoef je dan niet alle flows van je lampen aan te passen. Dan pas je de variabel aan en dimmen alle lampen die deze variabel gebruiken in het dim niveau netjes naar de nieuwe waarde. Scheelt enorm veel tijd als je meerdere lampen hebt.

Inmiddels gebruik ik lux sensoren om dit te schakelen als het donkerder is. Dan werkt het ook op een donkere herfstdag.

En ja, de lampen gaan nu uit als je rustig blijft zitten. Vraag jezelf dan af wat je doet als je rustig zit.
Kijk je tv? Laat de flow dan niet lopen als je tv aan staat
Lees je een boek? Laat de flow dan niet lopen als je een leeslampje aan hebt
Zit je op de telefoon te candy crushen? Laat de flow dan niet lopen als je telefoon in de lader zit.
Zit je echt stil en staar je naar de muur terwijl je je zonden overdenkt? Stop een druksensor onder je zitplek

De mogelijkheden zijn eindeloos

Zeer bedankt voor de heldere toelichting en opzet van de flows. De truc met de variabelen snap ik, het gaf me eerder hoofdbrekens, ik verwachtte het in de ALS (ALS variabele is ‘ja’). Inmiddels ingevoerd, en ga het testen. Buiten dat tijdslot moeten de lampen uit en uitblijven, dat heb ik toegevoegd aan flow 1, bij ANDERS lamp uit. Suggesties voor extra sensoren klinken goed ( lang geleden heb ik met vele type sensoren gewerkt ). Nogmaals dank :+1:

1 Like

Exact :+1:, dat is wat ik bedoel waardoor mijn flows niet starten als dat moment al geweest is.

:+1:

@RoyWissenburg , bedankt voor je uitleg hierboven.
Ik heb nu flows kunnen maken voor mijn buitenlamp, getest en het werkte :tada:
Ik heb nu 4 flows om de lamp bij zonsondergang aan te zetten, tussen 23 en 7 uur uit en bij zonsopgang ook uit. Wel jammer dat dit niet met minder flows kan maar wel lekker overzichtelijk.

1 Like