[APP][Pro] Tado° community app (met geofence & verw. capaciteit) (NL)

Is bedoeld om periodes op te geven, waarbij het nu min 1 dag is voor een tarief en dan houdt tado er rekening mee wat het tarief was in die dagen, weken of maanden in berekeningen.

Zo te zien niet geschikt voor dynamische prijzen per uur. Je zou wel het gemiddelde van die dag kunnen berekenen en dan 1x per dag de waarde uploaden.

Maar weet niet of Tado daar rekening mee heeft gehouden dat mensen elke dag een tariefswijziging gaan invoeren :smile: in hun capaciteitsberekeningen voor database en calculaties in de app.

gasprijs is een dagelijkse prijs, electra een uurprijs als ik het goed heb, dus zou met gas wellicht kunnen werken.
Was net bezig om verbruik in m3 uit te rekenen in de app obv van vermogen van je ketel en capacity used. dat gaat verbazend goed als ik het vergelijk met wat de slimme meter me verteld over dezelfde periode. Kan ik er meteen kosten aanhangen. Moet nog wel een slag doen om te zien hoe meerdere verwarmingsvragers zich verhouden.

image

1 Like

Ja, en omdat de inschatting van het aantal verbruikte m³ gas behoorlijk accuraat is zou de kosteninschatting dat ook moeten zijn, áls het juiste tarief maar ingesteld is. Ik vertel Homey al (maandelijks) wat de nieuwe tarieven zijn, het zou fijn zijn als ik die ook bij Tado Zones zou kunnen inschieten.

Nu het toch over de warmtevraag gaat, is het simpel uit te leggen hoe je de ‘totale warmtevraag’ berekent?

Ik heb sinds een paar dagen een P1 meter van Homewizard aangesloten op mijn slimme meter en ben nu aan het ontdekken wat de mogelijkheden binnen Homey zijn mat dat apparaatje.

Ik kan nu van alles zien in Homey maar wat me interessant lijkt om te zien is wat ik aan gas kwijt ben wanneer mijn vloerverwarmingspomp aangaat en weer uitgaat.
Kan iemand me op weg helpen om dit te berekenen en in een kaartje op de tijdlijn of Papertrails te kunnen inzien?

Ik heb wel een flow gevonden die mijn dagelijkse gasverbruik en kosten toont maar verder dan dat heb ik niet echt iets kunnen vinden nog.

Alvast bedankt.

Is de EnergyIQ optie in TadoZones bruikbaar zonder auto assist ontgrendeld te hebben of moet je een abonnement hebben?

Als je een abbo nodig hebt voor auto-assist, lijkt mij dat EnergyIQ ook niet beschikbaar is via tadoZones.
Maar goed, installeer de tadoZones app en probeer het uit zou ik zeggen.

Als je daar flows mee kunt triggeren, kun je de gasstand uitlezen en opslaan, en dan de “pomp-aan” gasstand aftrekken van de “pomp-uit” gasstand.
Evt. andere gelijktijdige gasverbruikers kunnen de meting verstoren.

Dan zal ik eens gaan kijken hoe ik dat dan voor elkaar kan krijgen.

Kon het niet laten om een flow te maken, je kunt hem importeren, aanpassen en gebruiken

Middels de app Device Capabilities kun je de flow importeren via app settings:
Screenshot from 2022-11-28 22-09-06

of klik hier:

1 Like

Als je de vloerverwarming in aparte zone/room hebt zitten, wacht dan even met complexe flows. Ik release binnen een week (schat ik) een release die de capaciteit (kWh) van je ketel gebruikt om kuub gas per zone te berekenen. Als je tarief in EnergyIQ hebt ingevuld krijg je ook de kosten (alles is per dag).
Ben nu de flows aan het maken die erbij horen (usage/cost changed en usage/cost became GT, per zone en totaal)

2 Likes

Heeft iemand een Tado setup zonder extension kit, maar met meerdere kamers, waarbij een thermostaat de zoneregelaar is? Heb zelf alles via extension kit, maar wil even zeker weten dat een thermostaat ook als zoneregelaar op kan treden.

Die setup heb ik, hoofdthermostaat is regelaar voor alle zones. Daarbij heb ik 2 in 2 zones nog een aparte thermostaat voor temperatuur meting (meettoestel) maar de zoneregelaar is de hoofdthermostaat.

Werkt prima.

1 Like

Vandaag heeft Stedin wat werkzaamheden buiten verricht waardoor stroom en gas er een paar uur af is geweest.

Mijn Tado is nu niet online gekomen en omdat ik nu niet thuis ben kan ik het ook niet direct oplossen.

Ik zie nu een error maar heb deze melding ook al eens eerder gezien toen de Tado wel online was.
De error is Driver (id :heating) is missing function repair.

Zit dit in de app of is het een probleem dat ikzelf kan oplossen?
Als Tado online is heb ik verder geen problemen maar ben wel nieuwsgierig naar de aard van deze error.

3.0.3 is released. It needs usage validation from you folks. Pretty big change.

In this version I introduce usage and a new device type (heating circuit). For all devices you should see usage of natural gas/electricity depending on your heating setup.

You should add the heating circuit(s), you can have multiple in a home, depending on the setup.

When added, you should then go to the advanced options of this device and input the following:

  • The power in kWh your heating circuit is running at (that can be lower as the maximum power of a circuit (CV)).
  • For a natural gas installation input the kWh you get out of a m3 of gas (in NL this is 10.2), but usually you can find this easy with Google.
  • If this is an electrically heated circuit, select that.

Your thermostats and valves will have additional info added to the device tiles:

If you have multiple on the same circuit it will summarize on the heating circuit as well.

You will also find when flow cards for both at individual zones and heating circuit for usage becoming gt and cost becoming gt.

Also new is an alarm for heating on/off to make it easier to react to a circuit or a zone providing heat yes or no.

For reset of counters there is an action fllow card, so you can choose the time or event for counter reset yourself.

The tariff for the installation is currently taken from EnergyIq, i will introduce a setting for non-energyIQ users in a next update.

If you find issues or problems please PM me. And if you have huge problems, just go back to V2 latest.

1 Like

hmm, moet ik eens naar kijken. Er komt zo een nieuwe versie op HCS. Als die een beetje stabiel is, pak ik deze in next update mee.

1 Like

je kan ook checken of dze versie jouw issue oplost, was nml wel de versie waar ik check mee deed.

Error is niet weg na de update
Diagnostic rapport creëren is niet mogelijk

Thanks for this update, Martin!
How is the power (kWh) of my central gas heating unit influencing the calculations?

That is the basic number, together with the number of kWh per cubic meter of gas

If you check the documentation of your cv you will find the heating capacity in kWh. Only thing to watch out for is that the equipment might have been set up to run at a percentage of the max capacity.

E.g. in my case I have a cv capable of 30 kWh, but running at 21. You should be able to check that in the manual as well on what the power is set at.

1 Like